Потрошач као огледало привреде
Јавни скуп „Потрошач – огледало привреде” одражће се сутра од 16 до 19 часова у Тржном центру „Биг” у оквиру кампање „Избори се да знаш“. Манифестацију је подражала Градска управа за привреду
у намери да допринесе већој информисаности потрошача о томе које хемикалије садрже производи које купују.
– Посетиоцима тржног центра делићемо брошуре и упућивати их на то шта треба да читају на декларацијама производа, како треба да комуницирају с трговцима, дистрибутерима и увозницима – рекла је председница Асоцијације потрошача Србије (АПОС) Јованка Николић на конференцији за новинаре уприличеној јуче, на Светски дан потрошача 15. март, у Градској кућа.
– Намера је да се подигне свест потрошача и схвати да су они део привреде. АПОС се од 2003. године залаже за бољу позицију потрошача, дали смо смо допринос у изради Закона о заштити потрошача и сада радимо на отклањању мањкавости те регулативе. Желимо да покажемо да удружене организације потрошача могу унапредити тржиште и квалитет робе. Домаћин конференције за новинаре био је шеф кабинета градоначелника Александар Петровић, који је казао да је Законом о заштити потрошача из 2014. први пут прописано да су локалне самоуправе обавезне да подрже активности организација потрошача.
– Декларацијом о основним правима потрошача још 1962. ударен је темељ правима потрошача на тржишту робе и услуга – нагласио је Петровић. – Ту мислим на право на сигурност и избор робе и услуга, право на целовиту, истиниту и правовремену информацију и право да се чује глас потрошача. У кампањи „Избори се да знаш“ учествоваће сутра и представници министарстава трговине и пољопривреде и заштите животне средине, па је Александра Рашовић из Министарства пољопривреде скренула пажњу на то да је 2009. године донет Закон о хемикалијама у намери да се допринесе заштити здравља, подигне свест код људи и смањи ризик од штетног дејства.
– Потрошачима ћемо сутра скренути пажњу на члан 27 Закона о хемикалијама, који гласи да сваки потрошач има право да добије информацију о томе да ли производ садржи концентрацију штетних материја већу од 0,1 одсто – истакла је Александра Рашовић. – Зато позивамо потрошаче да обрате пажњу на етикете на хемикалијама јер оне садрже какве опасности хемикалије могу представљати.
Навела је да ће резултат кампање „Избори се да знаш“ бити и израда интернет странице Министарства пољопривреде и заштите животне средине путем које ће грађани моћи да се информишу о заступљености хемикалија у производима и о начинима како да их користе на безбедан начин.
Улога организације „АЛХем – Алтернативом за безбедније хемикалије” у камапњи је да провери како се спроводи законска одредба о обавези достављања информације од дистрибутера, произвођача и увозника на захтев потрошача, када је реч о присуству опасних хемикалија у производима широке потрошње.
Казала је да је та организација тражила податке о присуству хемикалија у 11 робних група, на пример дечјим играчкама, школском прибору, подним облогама, кабловима...
З. Делић