Арсовић: Лидери у области даљинског грејања
– Ову грејну сезону ЈКП „Новосадска топлана“ је отпочела међу првима у земљи, период стабилизације система трајао је знатно краће него претходних и изузетно сам задовољан због тога – каже за „Дневник“
директор тог предузећа Добросав Арсовић. – Систем је поуздан и стабилан, а квалитет услуге коју пружамо је на високом нивоу, о чему најбоље сведочи број похвала Новосађана на рачун услуге и ангажованости запослених.
* Шта је све претходило добром старту грејне сезоне?
– Генерално говорећи, претходило је дуго радно лето. Завршени су ремонти и санације на постројењима за производњу топлотне енергије, као и на котловима и цирукулационим постројењима. Највећи допринос стабилности система дала је реконструкција вреловодне мреже. Саниране су најстарије и најнепоузданије деонице широм града, и то је „проверени рецепт“ за смањивање броја хаварија из године у годину.
*Где је мрежа била најстарија и зашто се тим радовима увек придаје највећи значај?
– У овој години реконструисано је 4.500 метара трасе вреловода, приликом чега је замењено 12.200 метара цеви, за шта је из буyета Града Новог Сада издвојено 136 милиона динара, док је остатак радова, износом од 574 милиона динара, финансиран из сопствених извора. Вреловодна мрежа је била најстарија и показала се најнепоузданијом на деоницама на Лиманима, на Новом насељу, Детелинари, Грбавици, као и у ширем центру и самом срцу града. Свугде нас је било овог лета и тамо где смо радили, обезбедили смо корисницима наредне грејне сезоне без хаварија, као и могућност за прикључење нових корисника на систем даљинског грејања.
Радови на вреловоду су најзначајнији за квалитет услуге током грејне сезоне јер када се јави цурење на мрежи, то аутоматски значи хаварију и прекид грејања или топле потрошне воде. С обзиром на то да нам је задовољство корисника крајњи циљ, логично је да је посебан акценат сваке године управо на поменутим радовима. Цеви постављене у лебит-маси и бетонским каналима мењамо новим, предизолованим цевима, чија је технологија постављања знатно бржа и једноставнија. Већи пречници цеви омогућавају боље протоке и притиске и обезбеђују већи капацитет снабдевања топлотном енергијом. Радећи том технологијом, знатно смањујемо губитке на мрежи и повећавамо енергетску ефикасност целокупног система, а Новосађанима обезбеђујемо поуздану и континуирану испоруку топлотне енергије.
* С обзиром на то да грејна сезона изискује велику потрошњу гаса, каква је ту ситуација, да ли су обезбеђене довољне количине енергената и да ли финансијски све то можете да подржите?
– Испорука природног гаса, који је за наш систем даљинског грејања основни енергент, благовремено је уговорена у потребним количинама. По процедури је и „Термоелектрана-топлана Нови Сад“ на време упозната с енергетским потребама за грејну сезону 2016/2017. године и имамо потврду да су спремни за рад у спрегнутом режиму да би се Нови Сад несметано снабдевао топлотном енергијом.
„Новосадска топлана“ је, рекао бих, после вишедеценијске традиције пословања у дуговима, у грејну сезону ушла без неизмирених дуговања за енергенте по било којем основу, а ту мислим и на фактуре, репрограме и камате. Сезонски начин производње није у складу с начином обрачуна и фактурисања током целе године становништву по квадратном метру, и поносан сам на то што смо, упркос томе, крајем септембра ове године у целости, пре валуте, измирили рачун за гас испоручен у августу. Што се тиче обавеза према Термоелектрани-топлани, редовно су измириване све обавезе током године, без кашњења. Више нема дуговања ни по основу испорученог мазута јер су измирене све обавезе према Републичкој дирекцији за робне резерве. Све ово што смо постигли заиста представља изузетне резултате.
* Наше читаоце и кориснике услуга „Топлане“ вероватно највише интересује по којим ценама ће се грејати. Да ли је у плану поскупљење?
– Услуге „Новосадске топлане” неће поскупљивати у предстојећем периоду, односно упућивање таквог захтева Граду Новом Саду, као оснивачу предузећа, није у плану. Подсећања ради, на иницијативу градоначелника Милоша Вучевића, на мартовској седници Скупштине града нашао се предлог за измене цена услуга „Новосадске топлане”. Након низ година током којих су цене услуга „Топлане“ расле, правилном пословном политиком, економичним пословањем и ликвидношћу нашег предузећа, омогућено је да тада предложене цене буду ниже. Цене свих услуга које „Новосадска топлана“ пружа својим корисницима су снижене, док је највећи проценат смањења био за топлу потрошну воду, 6,15 одсто по кубном метру, и за грејање за стамбене кориснике, 5,77 одсто по квадратном метру. Нове, ниже цене су почеле да се примењују од 1. маја 2016. године.
* Када смо причали последњи пут, у центру пажње било је когенерационо постројење на топлотном извору „Запад“. Докле се с тим стигло и који су бенефити таквог постројења?
– Стигли смо до краја, односно до тренутка када могу да кажем да је пројекат, у оквиру КфЊ програма „Рехабилитација система даљинског грејања у Србији, фаза ИВ“, успешно реализован и данас наша топлана производи електричну енергију. Да подсетим, ради се о постројењу за комбиновану производњу топлотне и електричне енергије, инсталисане снаге од 9,9 МЊ, изграђеном на топлотном извору „Запад“. Произведену електричну енергију „Топлана“ пласира у електродистрибутивну мрежу по стимулисаној цени, као повлашћени произвођач. Електрана је у првом месецу редовне експлоатације, у септембру ове године, произвела 6.224.208 кЊх електричне енергије. Период исплативости те инвестиције, при садашњим условима и паритетима, приближно је 2,2 године, након чега ће „Топлана“ остваривати добит и на тај начин обезбедити део новца неопходног за одржавање и даљу модернизацију система.
Корисници из западног дела града могу очекивати да ћемо у будућности повећати капацитет у производњи енергије за хлађење и климатизацију пословних објеката на поменутом подручју. Са сигурношћу могу да кажем да је тај пројекат најбољи и највећи резултат целокупног КфЊ програма из области даљинског грејања у Србији, и посебно ми је задовољство што сам део њега.
* На основу постигнутих резултата, који су основни принципи на којима заснивате успешно руковођење „Новосадском топланом“?
– За мене су кључни економично пословање и правилно постављање приоритета. Свестан сам чињенице да „Топлана“ постоји и ради у служби Новосађана, а не обрнуто, и сигуран сам да суграђани то осећају, поготово током грејне сезоне.
„Топлана“ је, после низ година нестабилног пословања, прерасла у предузеће које послује стабилно и улива поверење корисницима услуга и Граду, као оснивачу. Бићу слободан да кажем да можемо служити за пример колико много се може постићи, када су мотиви и циљеви искрени и исправни. У будућности тежим томе да превазиђемо сопствена очекивања и да, када се будемо следећи пут срели, о нама говоре неки нови и већи резултати.
Александра Брзак