За државу и даље ради 40.000 радника
Приватизација преко 500 непродатих друштвених предузећа укључујучи и она стратешка у реструктурирању је формално завршена и то с
делимичним успехом.
Фискални савет је оценио да је приватизација само делимично испунила очекивања, јер је решен статус предузећа која ангажују мање од половине укупног броја запослених, па од 80.000 људи колико их је радило, за државу и даље ради око 40.000.
Две трећине остало је да ради у десетак стратешких предузећа, и још пар крупних као што су Симпо, Ласта, Азората, МСК.
Ако цена бакра уместо да расте крене да пада, РТБ Бор би већ у идућој години имао проблем са око 10 милиона евра недостајућих средстава, изјавио је члан Фискалног савета Владимир Вучковић. „Уколико цена бакра буде само стабилна Бор би имао губитке и у наредних седам година држава би морала да их покрије са око 60 милиона евра”, рекао је Вучковић на конференцији Фискалног савета у НБС.
Он је, говорећи о стратешким предузећима са којих је држава скинула заштиту од поверилаца од овог месеца, рекао да би било боље да се РТБ Бор припреми за смањивање трошкова зарада, за неповољнији сценарио, него да дође у ситуацију да држава мора да покрива његове губитке. Сада, подсетио је, план је пуно коришћење капацитета топионице, раст цене бакра и садржаја бакра у руди.
Оптимистичке процене резултата предузећа, рекао је он уносе сумњу у одрживост УППР-а и будућег пословања. Фискални савет, како је навео, уочава ризике да се поново држава стара о предузећима која нису приватизована. Он је указао да се не предвиђа убудуће никаква подршка државе, али да остаје да се види да ли се ради само о намерама.
Исто тако не треба бежати од тога да се поједини делови предузећа угасе и добију стесаније фирме, које би биле интересантније за инвеститоре. Вучковић је подвукао да нема фискалног простора да држава дотира предузећа.
Ткође је оценио да конвертовање задуживања у власништво државе није добро, као и да УППР-овима недостају пословни планови. Вучковић је казао да је могуће да у овој години неће бити директног буџетског ефекта, јер УППР даје краткорајни предах, пошто је обезбедио почек, а и због средстава из Фонда за развој којим су потпомогнута нека предузећа како би направила резерве ликвидности. Такође је указао да се неки пословни планови заснивају на томе да држава буде главни купац производа, али је то краткорочно, јер не треба исупсуртити из вида да се трошкови плаћају из буyета.
Д. Мл.