light rain
16°C
12.03.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Радници првог и другог реда

31.07.2016. 19:02 11:39
Пише:

Почела је исплата отпремнина за 700 радника који су се изјаснили за добровољни одлазак из фабрике „Фијат–Крајслер аутомобили Србија” у Крагујевцу.

Компанија је уплатила новац који треба свим радницима „добровољцима” да легне на рачун. У зависности од година проведених у фабрици, радници ће добити од 4.800 до 14.000 евра. Највеће отпремнине добиће они који су раније радили у фабрици „Застава аутомобили” и наставили у италијанско-српској компанији.



Пошто је држава одредила да сви радници који процесом приватизације и престанком постојања државних предузећа имају право на  отпремнину од 200 евра по години радног стажа, те да је максимални износ који један радник може добити 8.000 евра, многима је најава о висини отпремнина у „Фијату” засметала јер је готово дупло већа од оне коју може добити онај ко је четири деценије радио у државној фирми.

Међутим, пошто је „Фијат–Крајслер аутомобили Србија”, без обзира на огромне субвенције наше државе, приватна компанија, она има право, које је искористила, да даје отпремнине колике жели и не мора да се придржава државног програма. Уосталом, велике отпремнине давале су и друге приватне компаније у Србији и отуда су многи радници који су остали без радног места преко ноћи постали „богаташи”, који су добијени новац утрошили за куповину некретнина, а не на обезбеђивање новог радног места.



Но, сасвим је друга прича с јавним предузећима чији је власник држава, а чија се приватизација најављује. По доступним информацијама, држава управо за три највећа јавна предузећа припрема посебан модел социјалног програма, по којем би мера за отпремнину била исплата трећине основне бруто зараде, која се потом увећава до износа од 50 одсто, што би значило да би се оне кретале од 190 до 460 евра. Том рачуницом заправо би највише добили запослени у ЕПС-у, а најмање они који ће бити вишак у „Железницама Србије”.



Наиме, рачуница је једноставна: просечна плата у ЕПС-у је 79.000 динара па би на име трећине основне бруто зараде увећане за 50 одсто они који постану вишак добијали 54.861 динара по години стажа. Просечна плата у „Железницама Србије” је 35.000 динара, а отпремнина би, истом рачуницом, била 24.305 динара по години.



Док се синдикати у ЕПС-у нису оглашавали поводом могуће висине отпремнина за вишак запослених, у „Железницама Србије”, из којих је министарка Зорана Михајовић најавила да ће до краја године отићи између 2.500 и 3.000 радника, нису задовољни предлогом. Тако председник Синдиката железничара Србије Драган Ранђеловић објашњава да је и сада просечна плата запослених у том јавном предузећу мала, свега 35.000 динара, што би значило да највећи број радника добије између 135 и 150 евра по години стажа, а то за њих није прихватљиво.



Слична ситуација је и у „Ресавици”, где би вишак запослених такође добио око 200 евра по години стажа, а радници сматрају да им припада макар дупло већа отпремнина. Њихова рачуница показује да би на основу предлога Министарства финансија, с обзиром на то да им је просечна плата 42.000 динара, на име отпремнине добили по години стажа 29.166 динара, што је мање од 300 евра, а желели би макар толико и још нешто „приде”.



Док се синдикати запослених у јавним предузећима прерачунавају и унапред одбијају државну понуду о могућим отпремнинама, они који су некада радили у јавним предузећима и давно проглашени вишком подсећају на то да њих никада нико није питао колико би новаца желели, већ да су добили оно што је држава одредила, а то је 200 евра по години. При том и не схватају зашто би вишак запослених у јавним предузећима која годинама имају највеће просечне плате, без обзира на то што махом праве огромне губитке, и када одлазе добијали неколико пута веће отпремнине од других радника. Тим пре, што се и одржавање јавних предузећа као и отпремнине дају из исте касе – буџетске.



Љ. Малешевић





Добро за директоре и начелнике....



– Не можемо пристати на понуђени  предлог јер би на штети била већина радника, профитирао би само мали број заменика директора и начелника – каже председник Синдиката железничара Србије Драган Ранђеловић – Желимо јединствен систем, по којем ће година стажа бити плаћена исто у свим јавним предузећима, или барем систем где ће доња граница бити повећана на најмање 300 до 350 евра за годину стажа.

Пише:
Пошаљите коментар