Прашка шунка чешки бренд, али ће је бити
Након што је Чешка, после дугих перипетија у Европској унији,
успела да прашку шунку, популарни сухомеснати производ, региструје као свој традиционални гарантовани специјалтет, прерађивачи меса у другим европским земљама мораће своје производе, које су до сада с тим именом пласирали на тржиште, да преименују или их производе по традиционалној чешкој рецептури. Ипак, то не значи да тај веома популарни производ неће бити на тржишту.
Министарство пољопривреде Србије има рок до суботе да поднесе приговор на чешку регистрацију прашке шунке, а уколико он буде усвојен, наши произвођачи ће имати прелазни период од три године ради прилагођавања производње. У том министарству објашњавају да произвођачима у Србији иде у прилог аргумент да имају другачију спецификацију производа, као и да ту шунку праве на другачији начин. Међутим, уколико наше министарство у законском року не уложи приговор, произвођачима меса у Србији не преостаје ништа друго него да промене спецификацију производње да би могли користити име прашка шунка или да прихвате чешку рецептуру, што ће неминовно довести до поскупљења тог производа.
Власник Индустрије меса Матијевић” Петар Матијевић потврђује да зна за захтев Чешке, али сматра да то неће много утицати на продају прашке шунке код нас.
– Назив „прашка” код нас је устаљен па људи сваку стишњену или шунку у цреву зову тако, а слично је и с неким другим производима, као што је, рецимо, „раденска” била синоним за све воде. У производњи прашке или стишњене шунке користи се немачка рецептура, Чешка нема везе с тим – оценио је Матијевић.
За Дејана Банду из Индустрије меса „Ђорђевић” одлука Чешке да заштити прашку шунку утицаће на повећање трошкова производње јер ће сви бити у обавези да производе прашку шунку по одговарајућој технологији. Он је указао на то да ће то урадити и та индустрија меса јер су пенали велики уколико инспекција утврди да рецептура није аутентична или да је квалитет сумњив.
За агроекономисту Милана Пространа сасвим је логично да државе штите неке своје производе и технологију која се при томе примењује, па ни потез Чешке не представља изузетак.
– Реч је о чину који представља пример како би и наша држава требало да се понаша и заштити одређене брендове – сматра Простран. – Код нас се израз прашка шунка користи више у жаргону него у самом имену производа. Очекујем да ће се и убудуће на нашем тржишту тај производ продавати уз другачији назив да се не би угрозио бренд Прашка шунка.
Љ. Малешевић
Што не би била српска шунка
Регуларни заступник за интелектуалну својину адвокат Драгослав Ћосовић оцењује да одговор на питање да ли ће домаћи произвођачи смети да користе назив „прашка шунка” није једноставан и зависи од конкретне ситуације, односно да ли је реч о географској ознаци порекла и овлашћеном кориснику.
– Зависи и да ли ЕУ ознаке порекла важе у Србији, домашај ССП-а у том погледу и слично – оцењује Ћосовић. – Поједностављено, осим уколико нема већ регистрован жиг или друго право, произвођач није овлашћен на коришћење таквог назива. Наравно, ако производ није из области Прага, онда ни по логици ствари није исправно, у односу на потрошаче, да произвођач означава производ. Да се тај производ на нашем тржишту зове српска шунка питање се не би ни постављало.