После ђачке клупе сигурно радно место
Дуално образовање је једна од најважнијих тема за будућност Србије, због чега је, како је изјавио премијер Србије Александар Вучић, са Светском банком договорено да се
покуша да се број програма дуалног образовања подигне са 14 на 70. Он наводи да 1.300 привредних субјеката у Србији има неки вид сарадње са школама, а највећи дефицит кадрова је у металској, електронској, текстилној и грађевинској индустрији и пољопривреди. У пилот-пројекте дуалног образовања, како је навео, укључено је 40 компанија и 18 школа.
– Дуално образовање је неопходно ради запошљавања, раста БДП-а, животног стандарда, ради европске интеграције Србије, односно за сва најважнија питања у којима Србија мора да има боље резултате – нагласио је Вучић, додајући да у Србији има 150.000 младих од 16 до 24 године који нити раде, нити се школују.
Као најбољи пример успешног и потребног дуалног образовања истиче се Швајцарска, која има најнижу стопу незапослености младих у свету. Наиме, у тој држави дуални модел стручног образовања представља најзаступљенији начин школовања, за које се годинама опредељује више од две трећине младих. Швајцарски модел је вид јавно-приватног партнерства где су кључни партнери државне школе и приватна предузећа.
Држава има улогу медијатора у процесу, односно обезбеђује најбоље могуће услове компанијама које учествују у дуалном образовању, подстиче отварање радних места за учење за ученике и помаже младима да одаберу занимање и компанију. Тамошњи ђаци проводе три до четири дана у компанијама, а један или два у школи.
У Швајцарској око 40 одсто компанија које испуњавају услове да се баве дуалним образовањем, то и чини. Укључивање је теже мањим компанијама које су или ускоспецијализоване у пословању или у редовима запослених немају квалификоване кадрове за менторе ученицима. Швајцарске компаније, због користи које имају од таквог модела образовања, покривају трошкове оспособљавања ђака током три до четири године, при чему у завршној години њиховог школовања остварују профит на том радном месту. Зараде се крећу око 11-13 одсто просечне плате квалификованог радника на одговарајућем радном месту, али нису законски ограничене, као што је то случај с другим земљама у којима функционише сличан дуални модел образовања.
Приватни сектор почетком сваке године доставља потребе за ученицима у привреди да би кантони могли благовремено да одговоре захтевима и организују наставу у стручним школама. Концепт стручног усавршавања дефинишу пословна/струковна удружења различитих профила, која су уједно и најважнији партнер у систему, а то значи да приватни фактор има врло активну улогу у креирању програма образовања и у њиховом ревидирању и унапређењу. Образовни програми се ревидирају сваких пет година.
Љ. Малешевић
У Швајцарској 230 стручних профила
У оквиру швајцарског дуалног образовања постоји око 230 стручних профила за које се ђаци школују и за које постоји интерес на тржишту рада. Традиционално, најтраженији образовни профил су комерцијалиста, трговац, неговатељица, електричар, ИТ техничар, кувар, логистичар.