Половина домаћинстава заслужила попуст на струју
Да су грађани/потрошачи у великој већини одговорни и редовно плаћају своје обавезе/рачуне за комуналне услуге, па и електричну енергију сведочи и то што огромна већина
домаћинстава у Србији на време плаћа рачуне за струју. Свеједно је да ли то чине зато што се редовним плаћањем избегава додатни трошак, на име камате, или због бојазни да би се рачуни нагомалали и довели до искључења струје, или да би се обезебдио попуст од пет одсто, који се обрачунава сваког месеца уколико се рачун плати на време, али је по подацима из „Електропривреде Србије“, ниво наплате потраживања за електричну енергију на подручју Србије 95,76 одсто, док је у Војводини тај проценат и виши - 97,75 одсто.
Наиме, укупна дуговања домаћинстава и привреде који су на гарантованом снабдевању за потрошену електричну енергију износе 15,56 милијарди динара, а од тога а на подручју Војводине дугују 2,31 милијарду динара, кажу у ЕПС-у. У Војводини је већи износ дуга домаћинства него привредних потрошача, јер је дуг домаћинстава 1,66 милијарди динара, док је 0,65 милијарди динара дуг привредних потрошача.
Дакле, проценат наплате струје је, слободно се може рећи, добар пошто велика већина потрошача своје обавезе за потрошену струју измирује редовно или са малим закашњењем. То је и допринело да више од половине потрошача, захваљујући редовном плаћању рачуна за електричну енергију - до 25. у месецу, остварује право на пет одсто попуста. На тај начин у новчанику остаје више новца, јер уколико је рачун око 3.000 динара, што је потрошња од нешто више од 400 киловата струје, месечни попуст износи око 150 динара. То значи да се на годишњем нивоу може уштедети око 1.800 динара, односоно око половине месечне потрошње.
Наравно, увек има потрошача који нису склони да своје рачуне плате на време и иако их је далеко мање од оних савесних, њихова дуговања чине више од половине укупног дуговања, кажу у ЕПС-у. Наиме, мање од осам одсто потрошача дугује више од 65 одсто укупних потраживања потрошача који су на гарантованом снабдевању.
Како би се побољшала наплата дуговања, ЕПС „Снабдевање“ у континуитету предузима одговарајуће кораке. Наравно, цео поступак спроводи се по закону, а крајња мера, уколуко се дуг не плати, је искључење струје. Треба знати и да поновно прикључење бројила на мрежу кошта и за домаћинства износи 783 динара. Пре него што дође до искључења струје, дужницима се доставља се упозорење пред обуставу испоруке електричне енергије, доносно искључење струје. На тај начин се обавештавају да дуговање могу да плате у року од 30 дана, колико је за домаћинства, односно 15 дана, колико је рок за плаћање дуга за струју за фирме и предузетнике. Из ЕПС-а указују да се, у случајевима када се у том року дуг за потрошену а неплаћену електричну енергију не плати, струја свим потрошачима/купцима искључује у складу са Законом о енергетици и Законом о заштити потрошача. Из овог предузећа указују да се, на основу Закона о заштити потрошача може обуставити пружање услуге од општег економског интересе ако купац не измири своје текуће обавезе за пружане услуге у року од два месеца од дана када је обавеза доспела.
Д. Млађеновић
Редовније плаћање комуналних услуга
У последње време плаћање рачуна за комуналне услуге далеко је редовније него раније, јер су се у наплату укључили и извршитељи. Будући да се због тога трошкови потрошача значајно повећавају, грађани се труде да рачуне плате на време, или са прихватљивим закашњењем које не повлачи тако велике трошкове.