Папрена цена за рафове у Меркатору
Добављачи концерна „Агрокор”, у чијем је власништву, однедавно, и трговинска кућа „Меркатор”, ових дана су на великим мукама јер им је, како пишу словеначки медији, постављен услов да морају дебело да плате ако желе
да задрже своју робу на полицама трговина у власништву Ивице Тодорића, то јест „Агрокора”. Да би се сагледале размере њиховог проблема довољно је навести податак да добављачи преко „Меркатора” годишње пласирају робу вредну 500 милиона евра, а да им је за место на полици сада, након што је „Агрокор” купио „Меркатор” и проширио се у целом региону, за останак на рафовима тражено десет одсто годишњег промета. Све то „Агрокор” је у саопштењу за јавност оповргнуо.
По „Дневниковим” информацијама, и добављачи из Србије који снабдевају „Идеју” и „Меркатор” – фирме којима газдује Ивица Тодорић – због истог услова нашли су се у огромном проблему. Наиме, како сазнајемо, највеће компаније које се баве дистрибуцијом робе у Србији, позване су на разговор у Загреб, у седиште „Агрокора”, где су поливени водом из хладног туша. Од генералних директора највећих добављача „Агрокора”, а самим тим и добављача „Меркатора” и „Идеје” из Србије, усмено је затражено да једнократно уплате десет одсто промета у 2013. години да би задржали тренутну присутност и позиције у систему. Добављачи у Србији јуче нису могли или нису смели да нам потврде те информације, али, како смо незванично сазнали, још увек нису одговорили на захтев највећег трговца у региону. Реч је о великим сумама јер, на пример, ако је добављач прошле године у „Идеју” или „Меркатор” пласирао робу вредну милион евра, требало би додатно да плати 100.000 евра. Ни пристанак на такву врсту уцене не би им, што је најгоре, гарантовао останак у систему након преговора за следећу годину, који треба да се обаве до краја ове, а током којих би „Агрокор” могао тражити додатне рабате и плаћања.
Поменимо, словеначки лист „Дело”, позивајући се на неименоване изворе, објавио је да су тамошњи добављачи у неформалним разговорима с представницима „Агрокора” добили предлог да, ради „консолидације” малопродајне мреже тог концерна у регији, уплате на посебан рачун десет одсто свог лањског промета, који су остварили кроз продајне канале „Меркатора” и „Конзума”.
„Дело” наводи да је „Агрокор” спајањем „Конзумове” и „Меркаторове” мреже у регији повећао своју преговарачку моћ с добављачима и да би се могло радити о некој врсти „улазнице” за оне добављаче који желе да искористе веће могућности „Агрокорове” мреже у регији. Наплату таквих „улазница” не дозвољава словеначки Закон о пољопривреди, који не допушта да једна страна с јачом тржишном позицијом искоришћава другу и који забрањује да се добављачима намећу услови попут додатних уплата или попуста, наводи словеначки лист. У „Агрокору” су, међутим, одбили као нетачне информације о увођењу десетопостотне накнаде, додајући да нису захтевали никакву накнаду него да су у разговорима с добављачима представили своју стратегију, визију и начин пословања. У демантију се наводи да ни „Агрокор” ни „Меркатор” добављачима нису послали никакав позив, писмо или електронску пошту у којој би се захтевало плаћање, односно додатни услови.
„’Агрокорове’ малопродајне компаније ’Конзум’ и ’Меркатор’ позивају своје добављаче да би им представили своју стратегију, визију и начин пословања. Све те презентације одговарају највишим европским стандардима, а тако ће бити и убудуће”, наводи се у изјави „Агрокора” о састанцима с добављачима.
Подсетимо, Комисија за заштиту конкуренције у Србији одобрила је спајање „Агрокора”, у чијем је саставу трговинска кућа „Идеја”, и „Меркатора”. Сада највећи део колача на српском тржишту малопродаје имају белгијски „Делез” и хрватски „Агрокор”.
С. Глушчевић
Улазница да се плати
Да се плаћа улаз у радње и место на полицама великих трговаца није никаква тајна. Произвођачи, то јест добављачи, а поготово трговци, нерадо говоре о износима, али тај трошак некада износи и трећину вредности робе. Како се може чути, за једну „улазницу”, то јест убацивње једног артикла. трговине наплаћују 50.000 до 300.000 динара годишње. Ако пак произвођач има артикал у више различитих паковања, плаћа „улазницу” за сваки од њих. Цена места на полици зависи од позиције у радњи па тако на издвојеном простору оно кошта до 2.000 евра.