Неопходна промена акцизне политике
Како сада ствари стоје, просечна цена сирове нафте ове године неће достићи вредност од 50 долара, како је процењивано почетком године, јер је она тренутно 44,4 долара.
У односу на просечну цену барела нафте типа „брент” 2015. године, садашња је дењсет долара нижа па је то и разлог што су цене горива на домаћем тржишту сада ниже него лане.
Из Удружења нафтних компанија Србије указују на то да су првих десет месеци ове године просечне малопродајне цене горива биле ниже од прошлогодишњег десетомесечног просека – бензина око осам динара, дизела око 10, а ТНГ-а – ауто-гаса око седам динара. Из УНКС-а подвлаче да би гориво у Србији било још јефтиније да ове године није повећана акциза, и истичу да је неопходна промена акцизне политике јер су у Србији захватања државе у литру горива највиша у окружењу.
Да подсетимо, ове године је акциза на дизел-гориво повећана четири динара по литру, на бензин 2,50 динара и на ТНГ – ауто-гаса динар по килограму. На тај начин повећани су основица за обрачун пореза на додату вредност и државно учешће у цени горива. Указујући на то да по висини фискалних и парафискалних намета, који оптерећују сваки литар горива, Србија предњачи у односу на земље с којима се граничи, из УНКС-а истичу да то ствара проблеме и нафтним компанијама – због пада укупног промета и држави – због мањих фискалних прихода.
Анализе УНКС-а показују да је измена акцизне политике неопходна и да би одређеним мерама наша земља могла утицати на то да се смањи куповина горива у суседним земљама, што је последњих година устаљена пракса становника пограничних места, као и створити погодности које би возаче у транзиту и домаће транспортере на међународним линијама привукле да гориво купују на бензинским станицама у Србији. УНКС поново упозорава надлежне на проблем сивог тржишта, које, како наводе, постаје све јача нелојална конкуренција нафтним компанијама које послују у складу са законом.
Д. Млађеновић