Мање шверца и више пара држави
Међутим, да ли је процес маркирања имао утицај на цену горива, и колико?– Цена услуге маркирања чини 0,19 одсто цене горива, што је практично занемарљиво у односу на ефекте – казао је Укропина за Б-92 Биз.Како је додао, на терену су имали прилике да се увере у то да су кријумчари додавали и мешали у гориво све петролејске фракције и разређиваче које су ослобођене акциза.
Програм маркирања нафтних деривата уведен је у фебруару 2014. године с циљем сузбијања илегалних активности у енергетском сектору, повећања прихода у буyету на основу повећања промета у легалним токовима и заштите крајњих потрошача. Подсетимо, увођење програма иницирала је Влада доношењем Уредбе о обележавању нафтних деривата 2013, а посао је на међународном тендеру, објављеном у „Фајненшелл Тајмсу”, поверен конзорцијуму који предводи СГС.
По његовим речима, добри резултати програма маркирања након трогодишње примене говоре сами за себе. Сива економија у сектору промета деривата сведена је већ у првој години на испод један одсто. Од укупног броја контролисаних узорака у 2014. години (2.770), само 26, односно 0,9 одсто, није показало прописани ниво маркера, у 2015. години тај проценат износи 0,7 (од 6.768 узорака 47 незадовољавајућих), док је у 2016. години смањен на 0,6 одсто (39 незадовољавајућих од 6.549 узорака).
Укупна количина маркираних деривата у 2014. години у односу на 2013. већа је 12,8 одсто, у 2015. у односу на 2014. – 11,96 одсто, а у 2016. та количина је пет одсто већа у односу на 2015.
– Ти резултати недвосмислено показују да је у нелегалним токовима пре почетка примене програма било готово 30 одсто укупних количина на тржишту деривата, чиме је, по основу ненаплаћених такси – акциза – држава била драстично оштећена – казао је Укропина.
Као један од најзначајиних резултата повећања легалних токова, он је навео повећање у буyету Србије на основу наплате акциза, која је у 2014. години била 13,2 одсто већа у односу на 2013, у 2015. – 4,8 одсто у односу на 2014, док је у 2016. наплата акциза 13 одсто већа у односу на 2015.
Истакао је да највећи део повећања наплате акциза потиче управо од успешног сузбијања сиве економије на тржишту нафтних деривата.
Д. Мл.
Шта је у резервоару?
Уколико се у резервоару пронађе гориво нелегалног порекла, односно оно у којем концентрација маркера није одговарајућа, предвиђене казне за правна лица која се снабдевају шверцованим горивом износе до два милиона динара, а за предузетнике и пољопривредна газдинства 500.000. Подаци показују да је у протекле три године, колико се гориво маркира, око 30 одсто дизела, који је сада у промету, прешло из сиве зоне у регуларне токове.