moderate rain
14°C
13.03.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Мање шверца и више пара држави

17.02.2017. 19:04 13:52
Пише:

Међутим, да ли је процес маркирања имао утицај на цену горива, и колико?– Цена услуге маркирања чини 0,19 одсто цене горива, што је практично занемарљиво у односу на ефекте – казао је Укропина за Б-92 Биз.Како је додао, на терену су имали прилике да се увере у то да су кријумчари додавали и мешали у гориво све петролејске фракције и разређиваче које су ослобођене акциза.

Програм маркирања нафтних деривата уведен је у фебруару 2014. године с циљем сузбијања илегалних активности у енергетском сектору, повећања прихода у буyету на основу повећања промета у легалним токовима и заштите крајњих потрошача. Подсетимо, увођење програма иницирала је Влада доношењем Уредбе о обележавању нафтних деривата 2013, а посао је на међународном тендеру, објављеном у „Фајненшелл Тајмсу”, поверен конзорцијуму који предводи СГС.



По његовим речима, добри резултати програма маркирања након трогодишње примене говоре сами за себе. Сива економија у сектору промета деривата сведена је већ у првој години на испод један одсто. Од укупног броја контролисаних узорака у 2014. години (2.770), само 26, односно 0,9 одсто, није показало прописани ниво маркера, у 2015. години тај проценат износи 0,7 (од 6.768 узорака 47 незадовољавајућих), док је у 2016. години смањен на 0,6 одсто (39 незадовољавајућих од 6.549 узорака).



Укупна количина маркираних деривата у 2014. години у односу на 2013. већа је 12,8 одсто, у 2015. у односу на 2014. – 11,96 одсто, а у 2016. та количина је пет одсто већа у односу на 2015.

– Ти резултати недвосмислено показују да је у нелегалним токовима пре почетка примене програма било готово 30 одсто укупних количина на тржишту деривата, чиме је, по основу ненаплаћених такси – акциза – држава била драстично оштећена – казао је Укропина.



Као један од најзначајиних резултата повећања легалних токова, он је навео повећање у буyету Србије на основу наплате акциза, која је у 2014. години била 13,2 одсто већа у односу на 2013, у 2015. – 4,8 одсто у односу на 2014, док је у 2016. наплата акциза 13 одсто већа у односу на 2015.

Истакао је да највећи део повећања наплате акциза потиче управо од успешног сузбијања сиве економије на тржишту нафтних деривата.



Д. Мл.

Шта је у резервоару?



Уколико се у резервоару пронађе гориво нелегалног порекла, односно оно у којем концентрација маркера није одговарајућа, предвиђене казне за правна лица која се снабдевају шверцованим горивом износе до два милиона динара, а за предузетнике и пољопривредна газдинства 500.000. Подаци показују да је у протекле три године, колико се гориво маркира, око 30 одсто дизела, који је сада у промету, прешло из сиве зоне у регуларне токове.

Пише:
Пошаљите коментар