Банке добро деру клијенте на провизијама
Банке тај трошак наплаћују од 45 до 80 динара по рачуну. Али клијенти имају шасу да заштеде ако рачуне плаћају електронски. То подразумева да код банке имају пакет-рачун који подразумева и онлајн банкарство – тада су те услуге бесплатне.
Сваког месеца потрошачи плаћају рачуне за струју, стабилни и мобилни телефон и трошак за кабловске оператере. Ту је, наравно, и рачун за комуналне услуге. Житељи места и градова у којима се комуналне услуге наплаћују обједињено у једном рачуну уштеде. Тамо где су ти рачуни раздвојени на топлане, водоводе, услуге чишћења… за провизију се одваја још више јер је и рачуна више. Банке те услуге наплаћују од 45 до 150 динара. Највише их, ипак, тражи 60 динара по рачуну. То значи да клијенти сваког месеца за провизију на шалтеру оставе по 300 динара. Годишње банка од сваког од њих инкасира бар 3.600 динара.
Електронским плаћањем може да се уштеди. А како то изгледа када се крене од банке до банке?
Клијенти у банци Интеза сваки рачун плаћају бар 45 динара. Уколико пак имају хит-рачун, у њега је укључено плаћање електронским путем и тада су уплате за све рачуна без динара трошка. Месечно одржавање хит-рачуна стаје 300 динара. Та банка у својим већим пословним јединицама има и доступне рачунаре који клијентима омогућавају да плате рачун бесплатно у самој банци у случају да немају компјутер код куће.
У Сбербанци се плаћање рачуна у експозитури наплаћује 80 динара. Тај трошак клијент може уштедети ако отвори пакет-рачун. Он стаје 319 динара месечно. Ту је и услуга онлајн банкарства, односно бесплатно плаћање свих рачуна електронски.
Финдоместик банка је недавно прешла у власништво домаћег капитала, односно купила ју је Директна банка. У току је спајање које званично треба да се заврши почектом јула. Хоће ли то утицати на смањење провизија или њихово повећање, остаје да се види. Тренутно се код њих провизија по рачуну наплаћује 60 динара. Клијент може лако да се ослободи трошка опет по истом рецепту – ако иде онлајн. Као и код других банка, и овде је услов пакет-рачун, а месечно одржавање се плаћа 300 динара.
Клијенти банака које рачуне наплаћују 45 динара за поменутих пет рачуна издвоје годишње 2.730 динара, тамо где је тарифа по рачуну 80 динара то на годишњем нивоу стаје 4.800 динара. Осим тога, клијент у пакет-рачуну добија и друге бројне погодности, као што су платне картице на које не плаћа додатно одржавање.
Ко у целој причи овде пролази најгоре? Свакако клијенти који имају пакет-рачуне а не користе могућности електронског банкарства, односно рачуне плаћају на шалтерима, а банци истовремено плаћају услугу коју не користе. Једна од јефтинијих опција донедавно је била плаћање рачуна на шалтерима комуналних и сличних предузећа која су их и послала. То захтева време да се обиђу сви шалтери у граду, али доноси уштеду, а и шетња је здрава. У мањим местима и градовима то је добра комбинација јер нема додатних трошкова за превоз. Међутим, све више комуналних предузећа се одлучује да у шалтер-сали отвори простор за банку. Ту онда попуста нема, провизија се плаћа. Клијентима који имају рачун баш у тој банци то може бити повољније, а за друге је боље, ако већ неће да плаћају онлајн, да виде у банци у којој имају текући рачун који су трошкови провизије.
Д. Вујошевић
Понесите картицу код бележника
Бележничке канцеларије су претрпане послом. Трошкови који се ту измирују су тарифирани и унапред познати. Начин плаћања је двојак: поједине канцеларије имају терминале који омогућавају плаћање картицама, код других после обављеног посла треба отићи у банку или пошту и платити таксу. Ту пак опет на ред стиже провизија. Зато и начин плаћања није занемарљив податак.