АПОС: Највише жалби на телефоне, рачунаре, обућу и одећу
Асоцијација потрошача Србије (АПОС) организоваће сутра манифестацију у тржном центру БИГ ЦЕЕ у Новом Саду и том приликом разговарати са потрошачима,
делити им промотивни материјал и информисати о активностима које спроводи та организација.
Сарадници АПОС-а ће у оквиру кампање "Избори се да знаш" информисати потрошаче о правима из Закона о хемикалијама у циљу њиховог безбедног коришћења.
Како је најављено из те асоцијације, манифестација ће трајати од 16 до 19 сати.
Из удружења потрошаца упозоравају да се Закон о заштити потрошача не примењује у целости на начин који производи пуно правно дејство, и да поједини његови делови још увек чекају на ефикасну примену.
Шири законодавни оквир Србије у области заштите права И интереса потрошача је добар, али се због институционалне неспремности, не може у пракси примењивати, наводе у АПОС-у.
Такође додају да се од почетка примене Закона о заштити потрошача, значајан помак осетио у делу који се односи на примену одредби о купоподајном односу потрошач- трговац.
Неке од одредби су јасне и конкретне што је и омогућило јасну примену у пракси, наводи се.
"На жалост, део који се односи на носиоце система заштите потрошача као што је примена Националне стратегије заштите потрошача, функционисање организација потрошача уопште не функционише. Евиденција организација потрошача по важећем Правилнику је изгубила смисао", наводе у АПОС-у.
Потрошачи у Србији најчешће се жале и приговоре упућују на информационе и комуникационе уређаје, затим обућу и одећу, кућне апарате, а често су незадовољни и услугама мобилних оператора, показују подаци удружења за заштиту потрошача.
Што се тиче права, продавац је дужан да без одлагања, а најкасније у року од 8 дана од дана пријема рекламације, писаним или електронским путем одговори потрошачу.
Одговор продавца на рекламацију мора да садржи одлуку о томе да ли прихвата рекламацију, затим изјашњење о захтеву купца и конкретан предлог и рок за решавање рекламације. Рок за решавање не може да буде дужи од 15 дана, односно 30 дана за техничку робу и намештај, од дана подношења рекламације.
Када је у питању куповина преко интернета, потрошач има право да одустане од уговора закљученог на даљину, односно изван пословних просторија у року од 14 дана, без навођења разлога и додатних трошкова.
Код уговора о пружању услуга, рок од 14 дана рачуна се од тренутка закључења уговора између потрошача и трговца.
У периоду од две године купац има право на рекламацију иако нема гаранцију за купљени производ, а трговац има осам дана рок да одговори на рекламацију.
Такође, шест месеци купац има право да робу која није исправна замени или тражи новац назад.
У тих шест месеци неисправна роба може бити поправљена, али изричито уз сагласност купца.
Министар трговине Расим Љајић је јуче поводом обележавања Светског дана потрошаца изјавио да су грађани све више свесни својих потрошачких права, али И трговци обавеза, што потврђује чињеница да је у 2015. било за око 2.000 мање приговора него у 2014.
Према његовим речима, до побољшања је дошло због већег нивоа заштите потрошача и веће савести трговаца и потрошача.
"Највећ број притужби и позива се односи на куповину обуће, мобилних телефона, рацунара, намештаја, телевизора и одеће", навео је министар.
Тржишна инспекција је прошле године имала контроле у око 4.000 случајева и реаговла је на 3.000 позива грађана.
Такође, у протеклих годину и по дана је поднела 1.322 прекршајне пријаве због кршења одредби закона према купцима, навео је Љајић.
Према његовим речима, највише притужби је било са територије Београда 46 одсто, на другом месту је Војводина 23 одсто и остатак Србије свега 31 одсто притужби.
(Танјуг)