НОВО ПРАВИЛО ЗА ВОЗАЧЕ Ево без чега се неће моћи на пут ОД ОВОГ ДАТУМА
На снагу ступају нови прописи.
Од јануара 2026. године, сви нови аутомобили који се продају у Европи мораће да имају физичке тастере за основне функције.
То се односи, рецимо, на сирене, брисаче, светла за опасност и контролу климе, а све то уколико желе да добију максималну оцену од пет звездица за безбедност од стране Еуро НЦАП-а, саопштила је ова организација.
Одлука је донета након пораста броја саобраћајних незгода изазваних одвраћањем пажње возача услед коришћења комплексних екрана осетљивих на додир, који доминирају у савременим аутомобилима. Стручњаци упозоравају да додирни интерфејси могу возачу одвући пажњу чак и до 40 секунди – довољно да возило пређе више од једног километра без потпуне контроле.
Тестови показују предност физичких команди
Студија шведске компаније Ви Bilägare упоредила је 11 модерних аутомобила са екранима осетљивим на додир и један старији модел – Волво В70 из 2005. године. Резултат: док су основне функције у старом Волвоу активиране за свега 10 секунди, савремени модели захтевају у просеку 24,7 секунди – а у најгорем случају (МГ Марвел Р) чак 44,9 секунди.
Ауто-индустрија признаје грешке
Многи произвођачи већ реагују. Шеф дизајна Hyundaija, Сангјуп Ли, изјавио је да компанија задржава физичке тастере из безбедносних разлога, јер су једноставнији за употребу у вожњи. Volkswagen је већ вратио физичке команде на волан новог Тигуана, док Тесла уводи додатак треће стране – Цтрл-Бар, са физичким тастерима за управљање климом.
Проблеми и са другим напредним функцијама
Према истраживању Ј.Д. Power-a, број притужби корисника на квалитет нових аутомобила је на рекордно високом нивоу – највише због система за помоћ у вожњи и конекције са Андроид Ауто и Apple CarPlay. Повлачне кваке, бежични пуњачи и друге иновације такође су често мета критика, јер у одређеним ситуацијама могу чак отежати интервенцију спасилаца.
Иако препоруке Еуро НЦАП-а нису законски обавезујуће, оцене независне организације имају велики утицај на репутацију произвођача широм света – и индустрија их схвата озбиљно.