„ПЕГЛИЦА“ СЕ У ЈУГОСЛАВИЈИ КУПОВАЛА СА 19 ПЛАТА, СА ТРИ РАДНА ВЕКА „МЕРЦЕДЕС“ Ево колико нам данас треба за ауто
На Редиту кружи табела у којој је за сваки аутомобил забележено колико би просечних плата било потребно да би ауто купио.
За почетак се враћамо у последње тренутке бивше државе када је нови аутомобил још увек био луксуз који се куповао „на метар“. Заставина возила су тада на југословенским путевима била у апсолутној већини, а само су ретки могли да дођу до неког новог аутомобила са Запада.
Најјефтинији Заставин модел био је Југо 45 Корал, а на тржишту је био други најјефтинији модел. За Југо је требало издвојити тадашњих 30 просечних плата, а купац је на свој примерак чекао месецима. Наравно, ако је желео одређену боју, то се плаћало „испод пулта“ најмање 100 немачких марака.
Споменимо и најјефтинији ауто на југословенском тржишту. Био је то Фијат 126, познатији код нас као „пеглица“. За овај аутомобилчић морали сте да издвојите 19 плата.
Нови миленијум и нови стандарди
Помакнемо ли се на временској скали за петнаестак година, долазимо у време великих продајних акција. Причу је започео Ренаулт откупом старих аутомобила, а тада је "клио" био апсолутни хит. Вратимо ли се у 2004. годину, када је Ауто клуб истраживао тржиште нових аутомобила, бестселер је био управо "клио".
Неупоредиво напреднији од поменутог Југа, али још увек без данас уобичајене опреме попут клима-уређаја, коштао је око 9.200 евра. Преведено у тадашње просечне плате, за Цлио је било потребно издвојити 17 просечних плата — готово дупло мање него крајем 1980-их за поменуту 45-ицу.
Данашња ситуација
У последње две године аутомобили су драстично поскупели. Довољно је погледати актуелне ценовнике и видети да се на прсте једне руке могу избројати аутомобили јефтинији од 15.000 евра.
Погледамо ли нови "клио", који је у међувремену порастао до нивоа солидног породичног аутомобила, он сада почиње са ценом од 16.790 евра. Међутим, то је верзија са 65 КС, која је слабија чак и од малог "клија" од пре 15-ак година, за који се тада радило годину и по.
Може ли се купити нови ауто за мање од 15.000 евра?
Хрватски магазин Индекс за пример је узео "клио" TCE 90 Evolution, чија је цена 17.790 евра — што је двоструко више у односу на, рецимо, 2004. годину. Ако упоредимо са просечном месечном платом по запосленом у правним лицима у Хрватској за јун, која износи 1.150 евра, испада да је данас за један солидан аутомобил потребно издвојити око 15,5 просечних хрватских плата.
Уколико би избарали јефтинији аутомобил попут "Дачије Сандеро", која кошта око 15.000 евра, а са којом би многи били итекако задовољни. У том случају говоримо о мање од 13 хрватских просечних плата, навео је лист.
Нови електрични Панда 15.000
Уз субвенције државе, али и према најавама из саме фабрике у Крагујевцу Фијат Панда и Рено Клио оба аутомобили ново генереације односно електрични моћи ће да се купе по ценама у распону од 14.000 до 20.000 евра за основне моделе би према просечној плати која је у јанурау ове године износила 148.500 динара, требало би радити годину дана да бисте себи пруиштили нови аутомобил.