КАКО ДО ПЕНЗИЈЕ? СТАЖ И ГОДИНЕ НЕ ЗНАЧЕ НИШТА УКОЛИКО ЗАБОРАВИТЕ ЈЕДНУ СТВАР! Ово је ДЕТАЉАН ПОСТУПАК - од захтева до решења
Пензијски и инвалидски осигураници у Србији остварују своја права искључиво на основу захтева. Управни поступак, у овом случају, покреће се по захтеву корисника, осим када је потребно ново одлучивање о већ оствареном праву.
Такође, процес обухвата и обавезивање грађана да сами поднесу захтев уколико сматрају да испуњавају услове за остварење неког права. То значи да чињеница да сте стекли услове за пензију – попут броја година или стажа – не значи да ћете аутоматски добити право на пензију, већ је потребно да поднесете одговарајући захтев.
Један од најчешћих поступака у овом систему је управо захтев за пензију, који може бити краћи или дужи, зависно од околности. Након што се поднесе захтев, процес се покреће, а најпре се формира предмет у писарници. Ту се проверава постојање ранијих предмета у вези истог осигураника, што доприноси брзини и ефикасности поступка.
Такође, препознаје се да би убрзање процеса могло бити могуће уз употребу електронске писарнице у будућности.
Захтев за пензију се може поднети на неколико начина: директно на шалтеру Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање, путем поште или електронским путем путем е-Шалтера. Електронски захтеви се попуњавају онлајн и шаљу са скенираним документима, а даљи поступак зависи од врсте захтева.
Ако је захтев за инвалидску пензију, процес укључује медицинско вештачење које утврђује губитак радне способности, што је основни услов за ову врсту пензије. У случају да се утврди да подносилац захтева нема право на инвалидску пензију, поступак се даље не наставља. Ако вештачење покаже да је радна способност потпуно изгубљена, следећи корак је утврђивање стажа и основица осигурања.
У свим случајевима, од тренутка када је захтев поднет, прикупљање и верификација података је кључни део процеса, а посебно у фази када је потребно исправити грешке које су се десиле током радног стажа осигураника.
Неретко се откривају пропусти из прошлости, када послодавци нису предали све податке Фонду или су направили грешке приликом предаје. Такви пропусти могу изазвати знатна кашњења, што је додатни изазов за запослене у Фонду, који често морају контактирати са послодавцима како би исправили грешке.
Овај процес може бити дуготрајан, јер послодавци, нарочито они који су у стечају, често не желе да сарађују, а подносилац захтева за пензију обично не разуме разлоге кашњења јер се пензија чека без других извора прихода.