НЕБЕЗБЕДНО 80 ОДСТО СТВАРИ КОЈЕ НАРУЧУЈЕТЕ Стручњаци упозоравају: СТИЖУ СА ТЕМУА и Шејна, могу да изазову гушење
Европска унија убрзано ради на заустављању напада све већег броја пакета који стижу из Кине преко њихових платформи као што су Тему и Шејн.
Они разматрају мере које укључују нови порез на приходе платформе за е-трговину и административну таксу за руковање по артиклу која би већину пошиљки учинила мање конкурентном. Према процени комесара за трговину Мароша Шефчовича, само ове године у Европу ће стићи око четири милијарде пакета у вредности мање од 150 евра, колико је тренутни цензус за царине.
Пошто кинеске онлајн продавнице обично испоручују производе који су знатно јефтинији од тог износа, мало ко је и размишљао о плаћању царине. Број пакета се утростручио од 2022. године. Колико год била добра за џепове купаца, ЕУ упозорава да због тога већина производа није прошла адекватне провере, а повећан је и број опасних материја попут токсичних играчака, пише Фајненшел тајмс.
"Toi Industries of Europe" спровела је истраживање на 100 производа купљених на десет онлајн платформи (укључујући Амазон), а резултати су поражавајући - чак 80 одсто њих не испуњава европске безбедносне стандарде. Најчешће је количина опасних хемикалија била вишеструко већа од дозвољене, а у једном случају је дечија играчка за раст зуба направљена толико лоше да се лако може поломити и тако изазвати гушење.
Резултати су још поражавајући с обзиром на то да је шест од десет проучаваних онлајн продавница потписало Заклетву о безбедности производа, добровољну обавезу да осигурају безбедност робе коју продају треће стране на својим платформама. Још једна негативна последица све веће популарности кинеских трговаца је да њихови европски конкуренти морају да снизе цене својих производа, иако им трошкови производње стално расту. Ово би могло да их натера да сами почну да увозе и препродају јефтину кинеску робу. Ништа мањи проблем није и фалсификована роба.
Укидање вредносног прага од 150 евра, испод којег су пакети ослобођени царине, потез је на који су се, поред Европске уније, определиле и САД. Али аеродроми су забринути да би то могло додатно оптеретити ионако преоптерећене царинике. На пример, аеродром Шипол у Амстердаму и лука Ротердам заједно обрађују 3,5 милиона пакета дневно - или 40 у секунди.
"EuroCommerce", који представља трговце на мало у ЕУ, поздравио је планирану акцију, али је рекао да би накнаду за обраду било тешко оправдати према правилима СТО која ограничавају износ дажбина и царинских накнада за обраду на приближну цену пружене услуге.
"За сада подстичемо Европску комисију и државе чланице да појачају спровођење контрола на националном и нивоу ЕУ. За нова правила требаће године да ступе на снагу", истакли су, пише јутарњи.хр.
Број опасних производа које су државе регистровале у 2023. години порастао је за више од 50 одсто у односу на претходну годину. Козметика, играчке и електрични апарати спадају у производе са најчешћим безбедносним ризицима. Због тога Унија чак истражује ову тему како би смањила проток небезбедних производа. Потенцијалне мере укључују високе казне, па чак и забрану рада платформе у одређеној земљи.
Поред тога, порез на приход од платформи за е-трговину, који би се односио и на компаније из ЕУ и на глобалне компаније, захтевао би одобрење 27 земаља чланица блока и могао би да нанесе штету европским компанијама у тренутку када Европа покушава да подстакне дигитализацију.
Тему и Шеин су рекли да подржавају промене политике које користе потрошачима и обезбеђују транспарентну конкуренцију. Верују да неће наштетити свом послу.
МОНДО/Ивана Влајковић