НЕНАД ШАПОЊА НА ТРГУ ПЈЕСНИКА У БУДВИ Неговање душе
На Тргу пјесника у будванском Старом граду у оквиру књижевног програма XXXVIII фестивала “Град театар” новосадски песник, есејиста и књижевни критичар Ненад Шапоња представио је своју вишеструко награђену збирку поезије „Психологија гравитације”.
“Наслов збирке је вишезначан и отвара простор за различита тумачења, од физичких закона до метафоричког разумевања гравитације у контексту емоција, односа, па чак и смрти. Шапоњина поезија захтијева читање на пренесеном нивоу, гђе сваки стих носи дубоку симболику и тражи од читаоца активно суђеловање у дешифровању значења”, рекла је модераторка вечери, лингвисткиња и књижевница Славица Перовић. Као мкоментар на ове тезе, новосадски песник је истакао важност интуиције и осећаја у интерпретацији поезије, напомињући да песници често креирају дела која препознају оно невидљиво, повезујући етику и естетику на начин који прелази границе рационалног. „Имамо ми неке друге органе осим ових пет чула; имамо естетске органе, имамо етичке органе. Код неких су закржљали, код других хипертрофирају. Они код којих етика хипертрофира често се тешко сналазе у савременом свету, али можда управо такви негују своју душу на прави начин. Живимо у рационалном свету, али постоји и ирационалан свет, свет импулса, који могу бити агресивни или добри. Све је то сјајан материјал за песника и све то песник прерађује на свој поетски начин”, казао је Шапоња.
Како је истакао, његове песме су често одговори или мимоилажење с питањем постављеним у поцнаслову збирке „Ко си ти кад постанеш неко други”. “Поднаслов поставља загонетку, а песма је одговор. Али не директан одговор, јер поезија не сме бити директна. Када је одговор директан, поезија постаје предвидива. Као што је наша душа неухватљива, као што ми јесмо више од онога како се чинимо, тако и стихови не могу бити фокусирани и неодредиви. Иначе би били позитивистички, а они су, уствари, метафизички”, поручио је новосадски песник.
М. С.