МОЖЕТЕ ОСТАТИ БЕЗ АУТА Данас ступа на снагу нови ЗАКОН О БЕЗБЕДНОСТИ У САОБРАЋАЈУ Ево које су измене
Данас почиње примена новог Закона о безбедности саобраћаја (ЗБС) који доноси велике промене - од драконске казне одузимања возила за вишеструке починиоце најтежих прекршаја, преко спуштања старосне границе за нове возаче камиона и аутобуса, до забране вожње електричних тротинета по тротоарима и пешачким зонама.
Новина која је изазвала највише пажње јавности јесте могућност да вишеструко кажњавани, бахати возачи, по први пут привремено остану без својих возила.
На листи прекршаја због којих тако могу бити кажњени је чак 18 случајева. Одузимање возила, између осталог, предвиђено је за вожњу под дејством алкохола са више од 1,2 промила, одбијање алкотестирања или тестирања на дрогу, прекорачење брзине у распону од 50 до 80 км/х за вожњу у зони школе, односно за вожњу у и ван насељеног места, пролазак кроз најмање два црвена светла на семафору у размаку краћем од 10 минута, претицање колоне возила преко пуне линије, вожња без положене иједне возачке категорије…
Контрола и одузимање у два корака
Одузимање возила, међутим, неће бити аутоматско по првом таквом прекршају. Наиме, процедура је таква да када саобраћајац заустави возача који је починио неки од тежих прекршаја, прво проверава у евиденцији да ли је раније кажњаван за њих, па ако је прекршилац већ два пута осуђен за неки од 18 најдрастичнијих случајева у периоду од две године, полицајац му одузима возило. И тада, како су објаснили у МУП-у, одузимање возила траје до краја судског спора.
По речима Дамира Окановића из Комитета за безбедност саобраћаја, после новчаних и затворских казни, те казнених поена и забране вожње, ова новина у закону репресију диже за још један ниво.
- Мере новчаног и затворског кажњавања јесу на неки начин допринеле безбедности саобраћаја, али ми и даље имамо релативно велики број оних који чине најтеже прекршаје, нарочито када је у питању алкохол. Ако возаче од прекршаја не одвраћа ни претња затвором, ни забрана управљања возилом, очекујемо да ће ова мера бити нешто што ће их заболети, а вероватно и хоће, јер се највише њих и бунило против идеје о одузимању возила – рекао је Окановић.
Тротоари без електричних тротинета
Измењени ЗБС по први пут препознаје возаче лаких електричних возила, односно електричних бицикала и тротинета. Од данас, они могу да користе бициклистичку и пешачко-бициклистичку стазу или бициклистичку траку, али неће смети да се крећу тротоарима на којима нема посебног дела за бициклисте или заједничког за њих и пешаке.
Ако стаза нема, возач лаког електричног возила може да се креће коловозом на путу где је брзина кретања ограничена на највише 30 км/х, односно, ако је навршио 18 година може да се креће коловозом где је ограничење највише 50 км/х. Све то уз обавезну закопчану заштитну бициклистичку кацигу на глави.
У вези с овим изменама, Дамир Окановић каже да је “усвојена добра пракса европских држава и препорука европског Комитета за безбедност саобраћаја”, док је пуковник Владан Николић, помоћник начелника Управе саобраћајне полиције МУП-а, прецизирао да је овде реч о лаким електричним возилима чија брзина не прелази 25 км/х, а маса 35 килограма, те да се овим изменама у ЗБС “шаље порука да такозвана тешка електронска возила нису пожељна на нашим путевима”.
Овде, за сада, још једино није јасно ко ће и на који начин спроводити контролу, те да ли ће за њу бити задужени саобраћајни полицајци или комунални милиционери.
Млади лакше до возачке дозволе
Следећа измена тиче се спуштања старосног прага, па ће убудуће возачку дозволу за категорију Ц и Ц1 (камионе) и Д и Д1 (аутобусе) моћи да добију и они возачи који имају само пробну дозволу за аутомобил (категорија Б). У образложењу је јасно наведено да олакшице за добијање дозволе за камионе и аутобусе долазе као последица “константног недостатка квалификованих кадрова”.
Процене су, наиме, да Србији недостаје око 12.000 професионалних возача, пре свега због одласка на рад у иностранство, а Дамир Окановић каже да, иако изнуђена, ова промена у Закону не мора да буде лоша, јер ће пресудна бити обука.
Вожња под дејством алкохола са више од 1,2 промила
Одбијање алкотестирања или тестова на дрогу
Прекорачење брзине за више од 80 км/х ван насеља
Прекорачење брзине за више од 70 км/х у насељу
Прекорачење брзине за више од 60 км/х у зони школе или зони “30”
Прекорачење брзине за више од 50 км/х у зони успореног саобраћаја
Превоз детета млађег од 12 година на месту возача
Превоз детета млађег од 12 година на месту које није предвиђено за седење
Пролазак кроз најмање два црвена светла у размаку краћем од 10 минута
Претицање колоне возила преко неиспрекидане (пуне) линије
Вожња без положене иједне возачке категорије
Вожња током мере забране управљања возилом
Вожња након одузимања возачке дозволе због накупљених казнених поена
Вожња за време привременог искључења из саобраћаја
Вожња ноћу на неосветљеном путу без иједног укљученог светла на возилу
Претицање возила које се зауставља ради пропуштања пешака на пешачком прелазу
Претицање колоне под пратњом
Непропуштање возила под пратњом
- Просто, дошло се до питања да ли је боље млад и неискусан возач камиона или неко ко је искусан, али је већ добрано у пензији. Уколико ви и младог човека на квалитетан и добар начин образујете и обучите, шансе за његово учествовање у незгоди су на нивоу некога ко има 30 година – сматра он.
Спорно око пара и паркирања
И то су новине које су изазвале највише пажње јавности, али еминентни стручњак, професор Саобраћајног факултета у пензији Милан Вујанић, наводи да у овом закону постоје измене које су „дискутабилне“.
- Прва од њих је да сав новац намењен унапређењу безбедности саобраћаја иде на раздео МУП-а, док су до сада локалне самоуправе добијале 30 одсто тих средстава. Додатно је упитно што све те паре на разделу МУП-а нису наменске, што ће рећи да ако се не потроше за безбедност саобраћаја, могу се потрошити за шта год хоћете.
Ставка која је, како каже, такође проблематична а тиче се свих возача, везана је за одношења возила које је непрописно паркирано.
- Наиме, пише да мора да се паркира поред саобраћајне траке у истом смеру у којем је трака, а ја, на пример, возим улицом која је двосмерна и видим с дуге стране обележено паркинг место које је слободно. Уђем на њега, али у истом смеру у којем сам возио. То је, међутим, супротно закону и због тога може да ми однесе аутомобил и да платим казну од 12.000 до 25.000 динара, зависно које је возило у питању – наводи наш саговорник.
Један од главних кандидата да привремено остане без возила је фолкер Дарко Лазић, познат по бахатој, али и вожњи без дозволе. Он је због најновијих инцидената пре недељу дана кажњен новчано са 190.000 динара и 10 месеци забране управљања возилом Б категорије.
.Међутим, њему раније није сметало да седне за волан чак и ако му је возачка дозвола одузета.
Крећу и аутомобили без возача
У нови закон уврштена су и аутономна возила, односно, у свету све популарнији аутомобили без возача. У Србији, међутим, за почетак ће бити дозвољено само њихово тестирање, али не и могућност њихове употребе на путевима и улицама.
- Јасно је да тестирања неће бити било где, него тамо где произвођач добије дозволу. Наиме, возило без возача има тачно прописане услове под којима може да се креће, значи не може на шумском, већ на путу који мора да има јасно изражену хоризонталну и вертикалну сигнализацију да би се одржао у саобраћајној траци – објашњава професор Милан Вујанић.
Саобраћајац може и да опомене
Неће се по новом закону од данас сваки прекршај кажњавати, јер је предвиђена могућност да саобраћајац само упозори учиниоца под условом да је за тај прекршај прописана новчана казна у фиксном износу, односно да је у питању “мање опасан прекршај”. Упозорење ће, међутим, важити искључиво за возаче који немају регистроване прекршаје у prеthodnе две године.
Блиц