КО ИМА ПРАВО НА НАДОКНАДУ ШТЕТЕ ПОСЛЕ ОЛУЈЕ Чак ни каско не покрива све (ФОТО)
Последице јучерашњег невремена видљиве су данас на готово сваком кораку у градовима које је синоћ погодила суперћелијска олуја, каква се не памти. У олуји је повређено доста људи, а начињена је и озбиљна штета.
Аутомобили које су смрскала стабла која је из корена исчупао јак ветар нису редак приор након синоћњег хаоса. На жалост, нису ретки ни срушени кровови кућа и зграда, уништени локали и избијени прозори, а штета на пољоприврдним газдинствима тек ће бити видљива.
Телеграф Бизнис истраживао је ко има право на одштету након ове олује, а одговор који смо добили из Удружења осигуравача више је него логичан.
- Онај ко је платио полису да буде заштићен од последица олује, без обзира на то да ли причамо о кући, имовини, пољопривреди или о животу, имају право на одђтету и штета ће им бити надокнађена - каже за Телеграф Бизнис Зоран Ћирић, представник Удружења осигуравача Србије.
Он истиче да се услови осигурања прецизирају приликом куповине полисе и да свако зна од чега је тачно осигуран.
- Када купујете полису осигурања имовине, ви бирате од чега све желите да будете осигурани. Препорука је да се они који су претрпели штету што пре јаве свом осигуравајућем друштву, било да је она на возилима, на кући, на пољопривредним засадима или да су у питању повреде код људи који имају животно осигурање - каже Ћирић.
Иако влада уврежено мишљење да су они који имају каско осигурање аутоматски заштићени од свега, наш саговорник објашњава да то није баш тако.
- Многе осигуравајуће куће нуде вам и за касно осигурање да бирате шта желите да осигурате, а многи да би смањили цену осигурања избаце, на пример, шофершајбну, а она током оваквих неприлика прва страда - објашњава он.
Они који имају уплажено пуно каско осигурање, не морају да брину, њихови трошкови поправке возила биће редундирани у потпуности.
Већина возача у Србији, ипак, нема каско осигурање, а осигурање о аутооговорности је врста обавезног осигурања којом се власник возила осигурава од одговорности за штету коју причини трећим лицима и ово осигурање нема везе са штетом од временских непогода.
За оне који немају полису осигурања, а возило им је оштећено током синоћње олује, ипак постоји шанса да им штета буде надокнађена. Наиме, "Зеленило Београд" може да надокнади штету уколико је "њихово" дрво пало на аутомобил. "Зеленило" је дужно да надокнади штету само уколико је дрво пало на површини која је у њиховој надлежности.
Слична правила која важе за возила, важе и за осигурање живота и за осигурање имовине, а можда и највећу штету током разорне олује претрпели су пољопривредници који традиционално немају закључене полисе осигурања, па су као такви најрањивији, јер је у Србији је осигурано мање од 10 одсто обрадивог земљишта и мање од 5 одсто регистрованих газдинстава.
НАПЛАТА ОД ОСИГУРАЊА
Најповољнија и најмање компликована ситуација је уколико је возило каско осигурано. У том случају, лица чија су возила претрпела штету исту могу наплатити директно од осигуравајућег друштва код ког је возило осигурано. Процедура је уобичајена - за веће штете потребно је сачекати полицију, која на лицу места ради увиђај и сачињава записник.
Ако је у питању мања штета, не мора се чекати полицијска патрола, довољно је отићи у МУП и пријавити случај. Након тога, оштећени се јавља осигуравајућој кући у којој је возило каско осигурано, попуњава образац за пријаву штете и прилаже записник од МУП-а. Проценитељ штете потом доноси решење којим се утврђује висина накнаде за штету на возилу.
Уколико пак возило није каско осигурано, процедура за наплату штете је нешто компликованија.
НАПЛАТА ОД НАДЛЕЖНОГ ЈКП
Уколико се дрво које је причинило штету на возилу налази на јавној површини, одштету би требало потраживати од надлежног и одговарајућег јавног комуналног предузећа (на пример ЈКП „Зеленило Београд" или ЈКП „Градско зеленило Нови Сад"...).
Процедура подразумева да се оштећени обрати надлежном ЈКП и пријави случај. ЈКП потом шаље на терен свој оперативни тим који уклања дрво или гране са возила, а затим саставља записник о штети који на лицу места потписују руководилац тима и оштећени. Записник о штети и захтев за одштету предаје се Комисији за процену штете и то мора учинити оштећени лично.
Комисија за процену штете потом попуњава образац пријаве штете из основа осигурања од одговорности и оштећени се са комплетном документацијом упућује у акционарско друштво за осигурање, које надокнађује штету у законском року.
НАПЛАТА ОД ВЛАСНИКА НЕПОКРЕТНОСТИ
У случају да се дрво које је оштетило возило налази на површини која је у приватном поседу, неопходно је позвати полицију која сачињава записник. На основу записника, одштета се потражује од власника непокретности, а то обично подразумева тужбу и судски поступак против физичког лица на чије се име води посед.
(Телеграф Бизнис/Курир)