Краљ ТВ продаје се бори за опстанак ТВОРАЦ ДОРМЕА ПРЕД БАНКРОТОМ!
Санди Чешко је пре само годину дана сврстан међу 10 најбогатијих Словенаца са имовином од 200 милиона евра. Сада је оснивач Дормеа и осталих брендова групе Студио Модерна словенским медијима признао да има проблема у компанији и да касне плате запосленима.
Санди Чешко, један од најбогатијих Словенаца и "краљ" ТВ продаје, који је са својим брендовима Дормео, Делимано и Космодиск продро у готово свако домаћинство у овом делу Европе, потврдио је словенским медијима да се налази у пословним потешкоћама.
Оснивач Дормеа и осталих брендова групе Студио Модерна није желео пред камере. Али, у кратком телефонском разговору признао је да проблема у компанији има - да касне плате запосленима. Али, прича за њега није готова и до краја ће се трудити за опстанак компаније, наводи портал 24.ур, подсећајући да је Чешко пре само годину дана сврставан међу 10 најбогатијих Словенаца с имовином од 200 милиона евра. Када се 'заграби' дубље у прошлост, Чешко је стајао још боље.
Студио Модерна је у само двадесетак година, кренувши од нуле, израстао у компанију с осам хиљада запослених, пола милијарде евра прихода с операцијама у двадесет земаља, изјавио је Чешко у интервјуу Јутарњем листу у јулу 2020., откривши да је управо у том периоду довршио десетогодишњи излазак из власничке структуре Студија Модерне у корист инвестиционих фондова под контролом словенског бизнисмена Дарка Хорвата. Али, већ следеће године Чешко је откупио Студио Модерна од Хорвата.
Пословна филозофија оснивача Студија Модерна малопродаја је властитих брендова кроз све могуће канале, међу којима је, барем у почецима, била кључна телевизија. Тридесет година након предузетничког старта Сандија Чешка, више нико не двоји да се оснивач Студија Модерна у овом делу Европе први досетио да своје брендове не мора нудити само у кратким телевизијским рекламама уз скупе цене оглашавања него и да се пуно већи учинак може остварити посебним емисијама и програмима "телевизијске продаје".
Све је кренуло с космодиском
У раним деведесетим годинама прошлог века Чешко је био један од пионира оглашавања и продаје, што му је донело вртоглав раст и нова тржишта. Када је у питању развој брендова Студија Модерна, Чешко је у споменутом интервјуу открио да је Дормео настао на темељу технологије Октаспринг, коју је купио од једног белгијског предузећа.
Ради се о технологији опруга од пене која се користи у изради душека, намештаја и професионалних седишта. Њена предност је да, с једне стране, даје подршку која се пре постизала с металним опругама и тзв. комфорт пеном, а с друге стране смањује цену производње у односу на класичне душеке од пене с обзиром на то да се користи 50 посто мање материјала, објаснио је Чешко.
Прича о Космодиску, пластичној траци која уклања бол у леђима и проблеме с кичмом, још је занимљивија. Према сведочењу бившег пословног сарадника Сандија Чешка, Бранимира Бркљача, Чешко је ауторска права за Космодиск купио од његовог изумитеља Бранка Стојановића из Србије. "Чешко је 1992. покренуо Студио Модерна те почео продавати Космодиск, прво у малим количинама. У пролеће 1993. договорили смо се о продаји права на Космодиск Студију Модерна. Наручили смо и добили медицинско истраживање о утицају Космодиска у лечењу проблема с кичмом.
Расли превише брзо
Прве спотове о Космодиску емитовали смо на Поп ТВ-у. Тада настаје и идеја о Топ шопу који ће објединити продају више производа и тако је почело ширење из Словеније према Хрватској, Мађарској и другим тржиштима, посведочио је Бркљач у недавном интервјуу за најгледанији пословни подкаст у региону, "Бизнис приче". Из интервјуа Сандија Чешка "Јутарњем листу" могло би се закључити да је Студио Модерна можда имао и пребрз раст, који за компаније може бити једнако ризичан као и преспор развој, током којег компанија може постати мета бржих и агресивнијих конкурената.
Имали смо вртоглаву стопу раста од двадесет до тридесет посто годишње, али нисмо имали тог искуства. Некада је за градњу овакве компаније било потребно више генерација. Још од 1999. године нас су обилазили заинтересирани инвеститори. На почетку сам то одбијао, но онда сам одлучио прихватити, посведочио је Чешко у споменутом разговору за Јутарњи, вођеном за време глобалне пандемије корона вируса.
Већ се тада пожалио на потешкоће у проналаску капитала за даље ширење, односно остваривање визије Студија Модерна као глобалне компаније која послује на педесетак тржишта. Судећи према најновијем развоју догађаја, тај се план неће остварити.
У "корону" је Студио Модерна упловио с пословањем, осим на матичном и другим тржиштима бивших југославенских република, у Пољској, Мађарској, Румунији, Бугарској, Чешкој, Словачкој, Молдавији, Летонији, Литванији и, што се показало врло битним за данашње проблеме компаније, Украјини. Наиме, Чешко се у мају ове године пожалио да му је рат у Украјини донео велике проблеме.
Кад је почео рат у Украјини и када су нас погодиле санкције, изгубили смо два тржишта. Осим тога, изгубили смо и финансијског инвеститора. Морали смо предузети одређене мере, а једна од њих била је присилни договору у Швајцарској. И менаџер се одлучио на продају брендова које је купио Дарко Хорват", рекао је оснивач Студија Модерна, потврдивши нагађања да је компанија остала без брендова Топ шоп, Делимано и Космодиск, које је преузео Хорват.
Пад прихода
У Хрватској је Чешко отворио ћерку компанију почетком 1997. Пословни проблеми о којима оснивач Студија Модерна говори у словенским медијима видљиви су и из пословања те компаније, назване Студио Модерна - ТВ продаја. Приходи Студија Модерна - ТВ продаја пре пандемије короне кретали су се између 35 милиона и 37 милиона евра, а прошле су године пали на 21,7 милиона евра. Споменути пад прихода доносио је са собом и губитке.
Само лане компанија Студио Модерна - ТВ продаја остварила је минус од 3,5 милиона евра, а последњи је пут радила с добити 2018., када је она износила 131 хиљада евра. И број запослених Чешкове хрватске компаније је у паду: тренутно их је у Студију Модерна - ТВ продаја око 350, а још 2021. било их је више од 400.
У 2021. компанија је затворила непрофитабилне малопродајне јединице, смањила број запослених, суздржала се од нових иницијатива и пројеката због повећаних неизвесности из окружења, наводи се у пословном извештају Студија Модерна - ТВ продаја са седиштем у Загребу.
Чешко се од осталих великих предузетника на овим просторима, осим по чињеници да је практичкно ни из чега створио пословно царство, разликовао и по ангажману у другим компанијама. Био је, међу осталим, председник Надзорног одбора М+ Групе, брзорастуће компаније специјализоване за управљање позивним центрима, те члан надзорних одбора Телекома Словеније и више словенских пословних банака.
Да је савет оснивача Студија Модерна многима био добродошао, сведоче и ангажмани Чешка у образовним институцијама попут бледског ИЕДЦ-а, Економског факултета у Љубљани и фондације "Дуке оф Edinburgh Foundation". С обзиром на све споменуте референце, не чуди што Чешка не напушта вера да ће спречити пословни крах Студија Модерна. Не би био први предузетник који се изборио с мањком "обртног капитала" и дуговима према добављачима, али ни последњи чији је крај наговестило неповерење финансијског сектора и добављача.
Мондо/Јутарњи