Забрана увоза руских деривата од 5. фебруара, српско тржиште нафте добро снабдевено
БЕОГРАД: Европска унија и земље Г7, после децембарског ембарга на увоз руске сирове нафте и ограничења цене на 60 долара, од 5. фебруара уводе и забрану увоза руских нафтних деривата, а генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић каже да се све рафинерије у Европи за сада успешно снабдевају сировом нафтом из других извора, као и рафинерија у Србији.
Забрана увоза руске сирове нафте морским путем на снази је од 5. децембра.
Мићовић је рекао за РТС да је 5. децембар превазиђен као потенцијално велики проблем.
"Не могу деривати нафте из Русије да се увозе у ЕУ и деривати нафте добијени прерадом руске нафте не могу да се извозе из земаља које прерађују такву нафту", објаснио је Мићовић.
То су поново нове баријере на регионалном и глобалном тржишту које ће нафтне компаније превазићи, али је сувише баријера, које нису питање 5. децембра или 5. фебруара, оне ће трајати годинама, истиче Мићовић.
Говорећи о залихама у Србији, Мићовић каже да је биланс дизела на тржишту Србије prеthodnih година био такав да је у Србију долазио дизел делом из Русије и то врло мале количине, који је заиста произведен у Русији, али да су долазиле и значајне количине из рафинерија које данас прерађују руску сирову нафту, то јест из рафинерија у Бугарској, Мађарској и Словачкој.
Све три рафинерије могу данас да прерађују и нафту из Русије, али не могу те деривате да извозе ван својих земаља, то потенцијално у Србији може бити проблем, мада све те рафинерије гледају да немају 100 одсто руске нафте, тако могу да снабдевају тржишта у окружењу која су до сада снабдевали, објаснио је он.
"Српско тржиште се сналази, потрошачи ништа неће осетити, нити су до сада осетили", нагласио је Мићовић.
Према његовим речима, котације су стабилне, забележен је пад котација, пала је котација дизела и бензина последњих недељу дана због тога што су залихе дизела превелике, последњих месец дана увозило се из Русије више него икада пре.
Мићовић је рекао да је регионална котација дизела пала као последица "набилдованих" залиха.
"Имамо несрећно решење продаје аграрног дизела где се пуно расипа. Никада нисмо имали овакву потрошњу аграрног дизела у новембру, децембру, јануару, када нема пољопривредних радова, јасан је знак да се троши ненаменски, да се препродаје", указује Мићовић.
Држава је имала најбољу намеру да снабде пољопривреднике, али то је урађено на начин потпуно нерационалан и који урушава цело тржиште, тврди Мићовић.
Закључује да је дугорочно цело тржиште у већем ризику него пре.