Модернизација "орла": Српски јуришник за дејства по земљи до 2030.
БЕОГРАД: Авион "орао" и наредне деценије биће окосница јуришне компоненте Ратног ваздухопловства Војске Србије.
То је наведено у нацрту Дугорочног плана развоја система одбране.
Према радној верзији овог документа, који ће ускоро бити усвојен, прва фаза модернизације биће завршена следеће године, после чега ће почети сложенији технолошки захвати на овом авиону.
Пројекат модернизације "орла" један је од најсложенијих подухвата војног врха Србије последњих година, а на њему већ неколико година ради Војнотехнички институт, предузеће "Телеоптик жироскопи" у сарадњи са Ваздухопловним заводом "Мома Станојловић". На платформу ове летелице већ је уграђен низ средстава из домаћег развоја, која ће овом бомбардеру-јуришнику продужити технолошки живот за још најмање деценију.
Авион који ће и следећих десетак година бити основ ратне авијације за дејства по циљевима на земљи добио је савремени термовизијски нишан, комплетно развијен и произведен у Србији. Захваљујући њему "орао" може да прати циљеве, укључујући и возила у покрету, на даљини од 20 километара и дању и ноћу.
"У првој фази модернизације уграђује се оптоелектронски нишан, као и инерцијални навигациони систем, "ер дата" компјутер, као и балистички рачунар који подржава старо невођено, али и ново вођено наоружање", наводе за Новости у Министарству одбране.
Ударна снага током новог живота "орла" биће домаћа ласерски вођена ракета ВРВЗ-200, од чијег развоја војни врх Србије има изузетно велика очекивања. Овај пројектил ваздух-земља, домета 40 километара, опремљен је телевизијском или термовизијском главом за самонавођење и линком преко кога слика са бојеве главе стиже до оператора у авиону. Ова ракета само је део породице вођеног ваздухопловног наоружања на коме чијем развоју ради домаћа наменска индустрија, а које ће бити примењено и на овом авиону.
У следећој фази, која се очекује 2022. године, планира се уградња заштитног система, смештена у контејнер за самозаштиту, који ће бити смештен у трупном делу летелице.
"Орао" се током испитивања исплативости модернизације показао као жилав и перспективан авион, чији је век трајања процењен чак до 48 година. Упркос појединим слабим тачкама, попут хидраулике или стајног трапа, југословенски "јуришник" и даље је незаменљив у дејствима по тлу, али и обуци пилота.
Изглед модернизованог "орла" у односу на основну верзију разликоваће се само по "носу" у коме су смештени оптоелектронски уређаји и подтрупном контејнеру са заштитним средствима. Приликом одлуке о судбини проверених "јуришника", одлучено је да се модернизују и једноседи и двоседи, али под условом да имају уграђен "форсаж", који авиону гарантује потребну покретљивост.
План је да у следећих неколико година Ратно ваздухопловство добије пуну ескадрилу модернизованих "орлова".
novosti.rs