Заплењено готово седам пута више нафте у односу на 2019.
Српски цариници остварили су током протекле године фантастичне резултате упркос корони.
О томе да криза због пандемије коронавируса није препрека за кријумчаре нафте говори податак да су цариници спречили различите малверзације с више од 223.000 литара тог деривата, док је током 2019. године заплењено 33.938 литара. То је готово седам пута више у односу на претпрошлу годину.
Последњи прекршај догодио се 25. децембра на граничном прелазу Велико Градиште, када су цариници открили необичан покушај кријумчарења готово 1.000 литара нафте. Наиме, прекршај је откривен приликом улазне контроле румунског брода „Меркур 302”, када се испоставило да се у бродским танковима неоцарињеног реморкера „Атлас”, који је румунски брод вукао, налази скоро тона непријављене нафте. Мерењем је утврђено да се у бродским танковима реморкера налази око 995 литара погонског горива, које није пријављено приликом пријаве самог брода. Пошто је реч о страном броду, надлежни суд донео је решење о наплати новчане казне у износу једноструке вредности робе, као и о наплати противвредности нафте која се не може одузети. Када се томе додају царина и друге увозне дажбине, у buyеt Републике Србије, само од тог прекршаја, биће уплаћено око 170.000 динара.
Почетком новембра откривен је милионски мањак у холандском броду. Цариници су утврдили да на броду „Сервиа” има пет тона погонског дизел-горива мање него што је пријављено у бродским књигама, што значи да је гориво негде успут источено и да је највероватније завршило на сивом тржишту нафтних деривата. Пошто је констатован мањак од 5,2 тоне нафте, покренут је прекршајни поступак против заповедника брода, који је вођен по хитној процедури јер је реч о страном држављанину. Суд је у том случају донео одлуку да новчано казни прекршиоца с 251.000 динара, као и да наплати противвредност робе која се не може одузети у висини 250.535 динара. Уз то, царинарница Кладово је донела решење о наплати царине и других увозних дажбина у износу од 505.286 динара, што у збиру преставља 1.006.821 динар, износ који се слива директно у buyеt.
Због бројних случајева шверца пловним путевима, Царина располаже речним информационим системом (РИС) којим се прати кретање бродова на пловном путу Дунав–Сава–Тиса.
На основу прикупљених података формира се база која даје могућност да се предвиди ризично пловило или рејон кријумчарења. У оквиру Одељења за сузбијање кријумчарења постоји тим за контролу водених путева, који поседује пет најсавременијих чамаца, три патролна и два десантна, који су опремљени радарским системом и системом за осматрање тако да смо потпуно опремљени за борбу против кријумчарења – кажу у Управи царина.
Петнаестак дана раније, прегледом бродске документације и мерењем погонског горива у танковима брода „Дурнстајн”, који је пловио под молдавском заставом, утврђена су неслагања у вези с количинама пријављеног и затеченог погонског горива.
Наиме, упоређивањем количине горива коју је брод пријавио када је дан раније, 19. октобра, на прелазу Велико Градиште упловио у нашу земљу, количине горива коју је у међувремену потрошио и затеченог стања у бродским резервоарима, констатовано је да постоји вишак од 5.218 литара нафте, чија је вредност процењена на више од 200.000 динара. Заповедник брода, украјински држављанин, одлуком суда у хитном поступку кажњен је новчано с 500.000 динара.
Мањак горива откривен је и у јулу приликом излазне контроле аустријског брода „Јоћенстеин”, који је у власништву једне мађарске компаније. У том случају, посада није могла да оправда утрошак одређене количине нафте, што је царинике навело на закључак да је реч о злоупотреби.
Кријумчари црног злата били су изузетно активни у првој половини прошле године.
Крајем јуна цариници су, у сарадњи с полицијом, приликом контроле домаћег брода „Сомбор” на Дунаву открили да недостаје више од 4.000 литара нафте. Увидом у бродску документацију, утврђено је да је брод издавао нафту другим бродовима, што се сматра изузимањем робе испод царинског надзора. Како наводе у Управи царина, у посматраном периоду сам је пловио тако што га је вукао други брод, те сходно томе није користио сопствене моторе, нити трошио погонско гориво. Осим тога, даљом контролом бродског дневника и остале документације испоставило се да нема никаквих доказа ни о томе где је од 25. марта до 25. маја прошле године утрошено више од 24.000 литара нафте из његових бродских резервоара јер је у поменутом периоду такође пловио тако што је вучен од других бродова.
Сличан прекршај утврђен је и током маја, када је откривен мањак од преко 12 тона нафте у танковима домаћег брода „Марабу”. Брод је, по бродској документацији, у наше воде упловио 19. маја преко ЦИ Прахово с око 80.000 литара погонског горива, а детаљном контролом бродских танкова и расположиве документације утврђено је да не постоје никакви докази о томе где је и када утрошено више од 12 тона погонског горива из бродских резервоара.
У прошлој години спречена је и малверзација с погонским горивом на броду „Свети Филип и Јаков”, који је пловио под словачком заставом у власништву домаће компаније, на којее је најпре откривен мањак, а потом вишак нафте, у укупној количини од готово 120.000 литара.
Најпре је 22. априла, приликом ванредне контроле у луци Богојево, три дана након што је поменути брод ушао у нашу земљу, утврђено да у његовим погонским танковима недостаје више од 67.000 литара нафте, која је замењена водом. Тада је против заповедника брода и бродске компаније покренут прекршајни поступак због изузимања робе испод царинског надзора.
Први прошлогодишњи покушај кријумчарења нафте догодио се у луци Прахово 1. јануара. Тада је приликом излазне ревизије румунске самохотке с товарним простором – брода „Тами” откривено више од три тоне нафте. Мерењем погонског горива у једном од шест бродских танкова, пронађено је 3.203 литре горива више у односу на пријављену количину, навели су у Управи царина.
Када је 18. маја у луци Велико Градиште урађена излазна ревизија истог брода, на њему је пронађен вишак нафте у количини од преко 50.000 литара, за коју бродска посада није имала икакву пропратну докуматацију, доказе о пореклу, нити објашњење како се то погонско гориво на волшебан начин нашло у бродским танковима.
На прелазу Бездан, почетком марта, приликом контроле домаћег брода „Стеел Бее”, који се за излазну ревизију пријавио празан, заједно с вучном баржом, цариници су открили да на њему недостаје готово девет тона нафте. Детаљном контролом бродских танкова и расположиве документације, утврђено је да не постоје никакви докази о томе где је и када утрошено погонско гориво из бродских резервоара.
Фантастични резултати које су цариници остварили прошле године потврђују да кријумчари не маре ни за моралне назоре, ни за корону, већ искључиво за профит, а све наведене случајеве преузели су истражни органи и Тужилаштво јер се малверзацијама и препродајом горива на црном тржишту наноси милионска штета државном buyеtu.
Д. Николић