Банкроти агенција да би се избегли дугови путницима?
НОВИ САД: Неколико удружења туристичких агенција јуче је осудило тврдње о лошим намерама власника туристичких агенција да покрену стечајеве да би избегли обавезе према повериоцима и путницима, указујући на то да су банкроти очекивани.
Банкроти су очекивани јер агенције не могу да послују последњих девет месеци, и на то смо упозоравали све за које смо сматрали да су надлежни, али је реакција изостала”, наводе у заједничком саопштењу Удружење туристичких агенција Србије (УТАС), Асоцијација независних туристичких агенција Србије (АНТАС), Национална асоцијација туристичких агенција Србије (ЈУТА) и Удружење рецептивних агенција (УРА).
Истичу да је њихов приоритет заштита интереса путника који су им указали поверење, и апелују на удружења за заштиту потрошача да покажу разумевање и помогну да путници, а њихови штићеници, не остану оштећени.
У саопштењу подсећају на то да туристичке агенције послују готово потпуно без прихода од марта, и то ће се сигурно наставити и наредних неколико месеци, све до смиривања пандемије коронавируса.
Од почетка кризе указујемо на проблем Министарству трговине, туризма и телекомуникација, код других надлежних институција и у јавности. Јасно смо рекли да ће неке агенције банкротирати због финансијских проблема и да ће то довести у питање и потврде о заменским путовањима и враћање новца путницима, али је реакција државе изостала, наводе удружења.
Зато, како истичу, банкроти агенција нису изненађење већ очекивана последица немогућности пословања у последњих девет месеци, потпуне блокаде рада након изостанка законске регулативе због истицања гаранција путовања у октобру ове године, те неизвесности пословања у догледном периоду због актуелне пандемије.
Подсећамо, каже се у саопштењу, на то да су сва удружења туристичких агенција, и посебно и заједно, тражила секторске мере помоћи које би помогле агенцијама да опстану, сачувају радна места и наставе пословање кад се стекну услови.
Из организација потрошача раније је упозорено на то да многи у туристичком сектору могу злоупотребити службени положај.
Проблем је што у случају наплате из стечаја аранжмани долазе на крају. Постоји јасна процедура кад се прогласи стечај – одреди се стечајни управник, па од стечајне масе, ако постоји, прво се намире повериоци, па тек онда потрошачи... Нажалост, искуство нам говори да стечајне масе по правилу нема, пословни објекти, некретнине и сл, тако да потрошачи остају без ичега јер је, између осталог, питање да ли је агенција платитила осигуравајућим кућама своје обавезе, одакле би се колико-толико обештетили потрошачи... Агенције ће користити модел проглашења стечаја, а недуго затим отворити другу агенцију и наставити да раде! То се мора законом забранити и сакционисати великим казнама, сматрају у организацијама за заштиту потрошача.
Ниједан предлог није одобрен, а изостале су и оне мере које нису захтевале додатна издвајања у buyеtu Републике, као што су мораторијуми на кредите и убрзано издавање кредита за ликвидност Фонда за развој, закључује се у саопштењу четири удружења и асоцијације туристичких агенција.
Већ неколико месеци удружења потрошача упозоравају на опасност од малверзација са стечајем јер то може угрозити обештећење туриста.
Подсетимо, упућени у дешавања су раније упозорили на то да прети ситуација да туристи добију до 20 одсто од аранжмана, а да неки неће ни ту цифру успети да наплате.
З. Делић