Аустралија ће натерати Фејсбук и Гугл да плате за вести
КАНБЕРА: Аустралија ће присилити технолошке дивове попут Фејсбука и Гугла да аустралским медијима плате за објављене вести, што је потез чији је циљ заштита независног новинарства и биће под будним оком целог света.
Аустралија ће постати прва земља која ће тражити од интернет компанија да медијским кућама плаћају за новински садржај, према моделу сличном ауторским правима, и то ће ове године бити уређено законом, рекао је министар финанција Џош Фрајденберг.
То би било поштено за пословање аустралијских медија. Морамо осигурати бољу конкуренцију, бољу заштиту потрошача и одрживо медијско окружење, рекао је он новинарима у Мелбурну, наводећи да је "у питању будућност аустралијске медијске средине", пренео је СЕЕбиз.
Тај потез је уследио након што су технолошки дивови почели да се бране од строже регулативе широм света и дан након што су амерички заступници на конгресном саслушању напали Гугл и Фејсбук за злоупотребу тржишне моћи.
Након испитивања тржишта медија и моћи америчких платформи, аустралијска влада је крајем прошле године затражила од Фејсбука и Гугла да с медијским кућама испреговарају споразум о коришћењу њихова садржаја.
Преговори нису уродили плодом, па званична Канбера најављује да ће, ако се договор не постигне на арбитражи у року од 45 дана, аустралијска агенција за комуникацију и медије у име владе донети законске обавезе.
Гугл каже да уредба игнорише "милијарде кликова" које шаље аустралијским медијским кућама сваке године.
То шаље забрињавајућу поруку компанијама и инвеститорима да аустралијска влада пре интервенише него што пушта да тржиште само ради, изјавио је Мел Силва, извршни директор Гугла за Аустралију и Нови Зеланд.
Не чини ништа да реши темељне изазове стварања пословног модела погодног за дигитално време, сматра он.
Фејсбук за сада није одговорио на захтев за коментаром.
Медијске компаније попут News Цорп Аустралиа, која је део медијске групе Nеws Цорп Руперта Мурдока, снажно су код владе лобирале да се америчке компаније доведу за преговарачки сто услед дуготрајног опадања прихода од оглашавања.
Док друге земље причају о непоштеном и штетном понашању технолошких дивова, аустралијска влада је прва на свету која је реаговала, рекао је извршни директор News Цорп Аустралиа, Мајкл Милер.
Студија из 2019. показала је да је у протеклих 10 година угашено 3.000 новинарских радних места у Аустралији, јер су традиционалне медијске компаније потрошиле свој приход од оглашавања на Гуглу и Фејсбуку који нису плаћали ништа за медијски садржај.
За сваких 100 долара који се потроше на онлине оглашавање у Аустралији, не убрајајући кратке новинске рекламе, готово трећина иде Гуглу и Фејсбуку, рекао је Фрајденберг.
Друге земље су пробале присилити технолошке дивове на договор, али нису успеле.
Медијске фирме у Немачкој, Француској и Шпанији покушале су да донесу националне законе о ауторским правима који би присилили Гугл да плати лиценце кад објављује исечке из њихових новинских чланака.
Гугл је 2019. престао француским корисницима приказивати исечке европских медијских кућа, док је највећа немачка медијска компанија, Аксел Спрингер, дозволила да у претрази буду њене вести када падне посећеност њених страница.