Премијера представе „Смедерево 1941” у петак у СНП-у
Експлозија у Смедереву 1941. године, у којој је, међу хиљадама других, погинуло 17 глумаца Српског народног позоришта, тадашњег Народног позоришта Дунавске бановине, централна је тема представе “Смедерево 1941”, вечерас премијерно на репертоару Српског народног позоришта.
На идејуда се на тај начин обележи овај догађај је дошао директор Драме СНП-а Милован Филиповић, а текст је написала и представу режирала Ана Ђорђевић.
- Подела је настала пре идеје и текста. С ким, па тек онда шта - открила је интересантан детаљ на јучерашњој конференцији за медије Ана Ђорђевић. - Тема је толико важна и потресна да узима целог човека, а пошто нисмо ишли ковенционалним путем, све је било изузетно лако, чак и када је било тешко. Пишем за сцену, не да будем читана.
Како је дошло до екплозије, по неким подацима, после Хирошиме и Нагасакија, најразорније ратне експлозије у историји? Да ли заташкавана или људи ни данас нису информисани о њој? Која је улога фашизма, не само у епохи, него у људској природи? Питања су којима се бавила Ана Ђорђевић, да би текст и представа били нешто између трилера, доку-драме и потпуне фикције.
Први избор Ане Ђорђевић били су глумци Вукашин Ранђеловић и Аљоша Ђидић, а симболично, и остатак поделе је припао најмлађој генерацији глумаца. У смедеревској трагедији, управо су и настрадали млађи и глумци средњих година.
Глумица Гордана Ђурђевић Димић изразила је огромно задовољство што учествује у промоцији својих младих колега, назвавши их бескрајно талентованима. И за Ану Ђорђевић је имала само речи хвале, задовољна што је сарађивала са уметницом високих естетских критеријума, идеалних за позориште, у каквом има осећај да није радила још од студентских дана.
- Ово је нешто што се стварно чека и 15 година - алудирала је глумица Тања Пјевац на свој први професионални сусрет са Аном Ђорђевић и важност теме којом су се бавили. Аљоша Ђидић, још увек студент глуме, описао је мотив нацизма као велику лупу која у први план ставља проблем осећаја супериорности који доноси много зла. За глумицу Алису Лацко текст Ане Ђорђевић је веома важан и богат, интиман, а рад на њему осетилаје као филозофски, битан за “копање по себи” и промену.
О својим импресијама о представи “Смедерево 1941.” говорили су и остали глумци у подели: Милан Ковачевић, Јована Мишковић, Тијана Марковић, Вукашин Ранђеловић, Марко Савковић.
Сценографи су били Жељко Пишкорић, Младен Стојановић и Маја Вујовић, костимографкиња Марина Сремац, композитор Драшко Аџић. На сценском говору је радио Дејан Средојевић, а на покрету Душан Вукашиновић.
И. Бурић