“Тартиф” и “Хасанагиница” на 14. Јоаким интер фесту
КРАГУЈЕВАЦ: У управо објављеној селекцији 14. “Јоаким интер феста” уврштене су представе из Словеније, Хрватске, Румуније, Бугарске, Грчке и Србије, по избору селектора и уметничког директора овог фестивала Слободана Савића, позоришног критичара, а међу њима су и две новосадске: “Тартиф” и “Хасанагиница”.
Селекција је ових дана саопштена на конференцији за новинаре у Књажевско - српском театру у Крагујевцу, где ће поменути међународни позоришни фестивал бити одржан од 7. до 14. октобра.
Све у свему, и упркос свему, пред нама је Фестивал који слави естетски софистицирано и друштвено одговорно позориште. Од ове године његов концепт је евро-регионални, утемељен на високим уметничким стандардима. Одабрао сам представе које, у складу са референтним праксама позоришног израза, с једне стране отварају суштинска, онтолошка питања савременог човека, пониру у његову душу и интиму и, с друге стране, представе које се хватају у коштац и бескомпромисно разобличавају аномалије друштвеног живота и наопаке социјалне, родне и политичке навике. Селекција је тек мало више од пола посла. Предстоји нам још много рада, пре свега организаторима и домаћинима Фестивала. Ако све приведемо крају како је замишљено имаћемо већ ове јесени у Крагујевцу један од три најзначајнија међународна позоришна фестивала у Србији, рекао је, између осталог, Слободан Савић на конференцији за медије у Књажевско-српском театру, саопштавајући селекцију.
У Савићевом избору су представе: “Тесла” Гефура Theater Company, Атина, текст и режија Михалис Јинитис, Грчка; “Слика Доријана Греја”, по роману Оскара Вајлда, режија Стајко Мурђев, Драмско позориште „Никола Вапцаров”, Благоевград, Бугарска; “Тартиф”, по Молијеру, ауторски пројекат Игора Вука Торбице, Српско народно позориште и Народно позориште Сомбор; “Хасанагиница”, по мотивима драме Љубомира Симовића, режија Андраш Урбан, Новосадско позориште / Ујвидеки синхаз; “Медејини дечаци”, Јонут Социу (по Еурипиду), режија Андреј Мареји, Позориште Аполо 111, Букурешт, Румунија; “Забава за Бориса”, Томас Бернхард, режија Снежана Тришић, Прешерново позориште Крањ и Позориште Птуј, Словенија; и “Ко се боји Viryinijе Вулф”, Едвард Олби, режија Ленка Удовички, Позориште „Улисис“, Бриони, Хрватска.
Нема никакве сумње да је ово најквалитетнија селекција од оснивања фестивала. Селектор је већ у првој години свог мандата урадио оно што је пројектовао за наредне две године. Град Крагујевац и Књажевско-српски театар, као што смо и обећали, чврсто стоје иза Савићевог концепта. Крагујевчани ће на јесен имати позоришни фестивал какав одувек заслужују, напоменуо је на конференцији за новинаре Милош Крстовић, глумац и директор Књажевско-српског театра.
Како је Савић најавио, новина овогодишњег фестивала је ревизија награда, па ће жири одлучивати о само две. Једна је Гран - при “Јоаким Вујић” за најбољу представу у целини, а друга је Специјална награда града Крагујевца за било коју позоришну област. Иначе, ове године, по речима Савића, једино Град Крагујевац пружа финансијску подршку фестивалу, али не и надлежно републичко министарство. Одлука комисије овог министарства, која им није доделила ни динар, по речима Савића је “неутемељена, непрофесионална, штавише злонамерна.”
Н. П-ј.