СМС преваре: Александар Јелић опет хара Србијом!
НОВИ САД: Александар Јелић из Севојна, који годинама вара грађане слањем циркуларне поруке у којој тражи новац, поново хара Србијом.
Његов метод је крајње једноставан: купи картицу на трафици и с ње шаље поруке на насумичне бројеве, пишући да је у невољи. Убеђени у то да је реч о њиховом пријатељу или члану породице, примаоци поруке шаљу новац.
Уплати ми хитно 2.000 динара у пошти на пост-нет уплатницу, али овом човеку: Јелић Александар, гласи порука, а износ новца варира од 800, 1.200 динара, 1.500, па до 2.000 динара. Када уплата легне, он оде у пошту и подигне сав новац који су му послали лаковерни грађани.
Тај преварант исти трик примењује већ осму годину – иако га полиција хапси, чим изађе на слободу, он наставља по старом. Невероватно је да тај преварант исти метод користи већ годинама, с времена на време, тако да није искључена могућост да се поново активирају и други СМС преваранти.
Сумња се да је за ових осам година стотине људи Јелић ојадио путем СМС преваре и при том „зарадио” више од 20 милиона динара. По наводима медија, захваљујући лаковерним грађанима, он је годинама могао лагодно да живи.
То није једини начин на који преваранти попут њега варају људе. Годинама се дешавало да су неки грађани добијали поруке с непознатих бројева да се хитно јаве, а било је и случајева када су позивани из иностранства, све с циљем преваре. Уколико корисник узврати позив на непознати број, аутоматски му се тарифира успостављање везе и време трајања позива по стандардном ценовнику за ту зону међународног тарифног плана, и тако може направити рачун већи од уобичајеног.
Мобилни оператери су упозорили кориснике на то да не одговарају на СМС поруке и не узвраћају међународне позиве уколико нису сигурни у идентитет онога ко их позива. Таква врста превара присутна је већ годинама у разним деловима света.
Ако неко од вас тражи новац, али да му уплатите на туђ рачун, с великом сигурношћу може се рећи да је реч о превари. Хитан новац за превоз, неку услугу, лекара, мало ко тражи на тај начин, а још мање тражи с непознатих бројева телефона и да се уплати на непознате рачуне.
Дешавало се да у СМС порукама с непознатих бројева, поједини корисници добију обавештење о новчаним добицима из иностранства. И то је још један начин којим се преваранти служе да би дошли до лаке зараде.
Први корак заштите је да корисници пријаве проблем мобилном оператеру, а потом се проверава да ли постоје елементи преваре. Уколико се установи да је у питању обмана, такви бројеви се блокирају.
Пошто оператери не враћају новац, шанса да се наплати штета је подношење жалбе РАТЕЛ-у, Тржишној инспекцији Министарства трговине, а у крајњој инстанци – и покретање судског поступка.
Ту су и поруке које „искачу” као банери на телефону. Један од чешћих који се може прочитати јесте обавештење да је телефон успорио рад због вируса, уз сугестију да се преузме „најновија” апликација која решава ту ствар. Међутим, уколико то урадите, постали сте корисник услуга које се наплаћују, хтели – не хтели. Ако се узме да ти сервиси недељно шаљу бар три поруке, то значи да ће вам рачун на крају месеца бити увећан најмање 2.100 динара, и то за услугу за коју нисте ни знали да вам се наплаћује. Забрињава што да корисник тог и сличних сервиса можете постати и кликом на неку апликацију, квиз, тест…
Грађани су својевремено пријављивали да им је с одређеног броја шаљу поруке да могу да гледају разне видео-клипове уколико пошаљу „В на 4411”. Међутим, свима који су насели на ту врсту преваре, уследила је порука с тог сервиса која је коштала 108 динара, док је одјава била око 15 динара.
Порука о уплати кредита с непознатог броја такође је један од честих видова преваре, најчешће с нерегистрованих припејд бројева за које оператери немају податке о томе ко их користи.
СМС преваре углавном стижу ноћу да би већина грађана насела јер нису имали времена да трезвеније размисле, упозоравају стручњаци.
Д. Николић