И Београд ризикује несрећу на води
НОВИ САД: Удружење професионалних лађара Србије (УПЛС) упозорило је данас на озбиљне проблеме безбедности пловидбе домаћим рекама, посебно у Београду, где је број пристајња путничких бродова повећан више од 50 одсто у односу на прошлу годину, док стручњаци упозоравају да главни град није спреман за такве наутичке изазове.
Лађари су се огласили поводом недавног страгичног судара крузера и туристичког брода у Будимпешти када је страдало најмање седморо туриста из Јужне Кореје, а још 21 особа је на листи несталих.
"Најновија безбедносна опасност у Београду се дешава управо сада. Ове године је у односу на прошлу, број пристајања путничких бродова порастао за минимум 50 одсто. Сви релевантни стручњаци и радници у туризму су упозоравали да Београд, у оваквој ситуацији није спреман да одговори на такав изазов", истиче у анализи председник УПЛС капетан Бранислав Вајда, заповедник врсте А.
Он наводи како су "надлежни обећали да ће проблем бити на време решен".
Председник лађара Србије, међутим, констатује како "проблем, наравно, није решен" и указује да је на подручју београдског пристаништа пловидба додатно отежана, што угрожава безбедност туриста и локалних наутичара и прети могућом трагедијом, попут несреће у Будимпешти.
"Уместо решења, које би - по нашем мишљењу - било додавање минимум једног понтона на Дунав код '25. маја' и бар један у Земуну, само је повећан дозвољен број путничких бродова на понтону на пет са првобитних два, тако да сада имамо ширину реке смањену додатно за 60 метара", упозорава Вајда.
Он наглашава да је такав потез на београдском пристану "не само да доводи у опасност и низводну и узводну пловидбу бродова, него још додатно отежава сам трансфер путника".
Вајда истиче како "све више компанија планира да обустави пристајање у Београд", и указује да "због неорганизованости локалних самоуправа и малих ресурса граничне полиције немамо посету туриста Смедереву, Голупцу и многим другим дестинацијама које би својим радом растеретиле пристајање у Београд".
"Најтужније од свега је што се ова нова, по животе опасна, пракса одвија испред очију Капетаније пристаништа и Инспекције пловидбе Београд", упозорава председник Удружења лађара Србије.
Он упозорава да ће се у случају трагедије "вероватно опет тражити кривац код посаде и код капетана брода, а не у проблему функционисања система".
Вајда подсећа на "случај са потонућем самоходног теретњака Београд 10 пре три године, где још увек није пронађен кривац за несрећу", нити су именоване "одговорне особе за ангажовање брода који по свим правилима није ни смео да плови, и који се заташкава по свим нивоима већ годинама иако су изгубљена два људска живота".
Људски животи су, подсећа Вајда, изгубљени и почетком прошле године код Земуна када је страдало двоје људи у судару теретног брода и малог чамца са кабином, а ове године такође су два живота изгубљена при превртању чамца у близини Футога.
Људи на рекама свакодневно губе животе, најчешће због недовољног познавања правила пловидбе и боравка на води, иза чега би, како сугерише вајда, "требало да стоји држава тосјест систем који људе треба да едукује и који би мониторингом и инспекцијским надзором несреће избегао".
Вајда упозорава да на самом ушћу Саве у Дунав, на деоници од два километра, постоје угоститељски сплавови на обе стране реке, а да су неки од њих шири од 20 метара.
"Имамо пристан за путничке бродове, пристан ЈРБ за њихове теретне бродове, велики број малих бродова и када на све то додамо још мале наутичаре, који у ноћним сатима плове без видних, по закону обавезних обележја, често под дејством алкохола и без претеране свести о другим учесницима у пловидби, тада имамо готово сигурно, трагедију у најави", истиче Вајда.
Он наглашава да је уз све те чињенице и факторе ризика "званично место за окрет бродова управо на овој деоници".
"Нажалост, да би нешто привукло пажњу медија, а тиме и јавности, мора да буде везано за људске жртве и трагедије великих размера", констатује председник Удружења професионалних лађара Србије Бранислав Вајда.