Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Боинг журио да престигне конкуренцију, авиони падали

25.03.2019. 13:00 13:03
Пише:
Фото: Tanjug (AP Photo/Ted S. Warren)

ЊУЈОРК: Боинг 737 Макс, модел авиона који је у две несреће однео више од 300 живота, произведен је у оквиру журбе компаније "Боинг" да престигне конкуренцију. 

Сада се води истрага о томе да ли су притом занемарени неки кључни безбедносни проблеми, као и додатна обука пилота. 

Како пише "Њујорк тајмс", 2011. године шефови "Боинга", сучени са могућношћу да "Америкен ерлајнз" купи стотине авиона од "Ербаса", одустају од идеје развоја новог модела летелице, за шта би им отишла читава деценија, и одлучују се да осавремене постојећи 737, у року од шест година. 

Сада, међутим, та журба да се направи 737 Макс, прети да угрози репутацију и профит компаније. 

У почетку у Боингу нису били много забринути због најављеног новог Ербасовог модела А320нео. 

У седишу Боинговог сектора путничких авиона у Рентону, у држави Вашингтон, проценили су да ће тај авион бити скуп и неконкурентан. 

Сматрали да не треба одмах реаговати, већ да треба сачекати крај деценије и на тржиште избацити потпуно нови модел авиона. 

Боинг, иначе, дуго није ни имао разлога да брине због европске конкуренције.

Али од краја 1990-их све више нискобуџетних компанија куповало је А320, да би Ербас од 2005. године преузео примат у продаји. 

У дотад арогантном Боингу, аларм се упалио тек када се појавила могућност да један велики амерички авиопревозник своју флоту попуни искључиво Ербасовим авионима. 

Тада је кренула жетока трка да се заосатак надокнади. Инжењери су притискани да у кратким роковима ураде техничка решења и нови дизајн, радници су премештани са других сектора, а притом је и буџет био ограничен.

Садашњи и бивши запослени у Боингу кажу да, упркос тој ужурбаности, нису имали никакве сумње у квалитет пројекта када је посао био завршен. Да би сустигао Ербас, Боинг је морао да на 737 Макс постави нови јачи и већи мотор, што је за собом повукло низ измена.

Већи мотор мења аеродинамику авиона и чини да у неким околностима он лакше губи узгон на крилима. Како би се то спречило, Боинг је додао и нови софтвер, под називом МЦАС, који би аутоматски спустио нос авиона ако би се он нагнуо под опасним углом. 

Пошто је нови систем радио из другог плана, у Боингу нису сматрали да је за то потребна обука пилота, а регулаторне власти су се сагласиле. 

Испоставило се, међутим, да се управо тај нови систем нашао у фокусу истаге последњих авионских несрећа. 

Боинг сада ради на поправљању МЦАС-а. 

Компанија је под све већим притиском пошто авиопревозници размишљају да одустану од наруџбина или да траже одштету. 

Производња у фабрици у Рентону се, међутим, наставља. Боинг тренутно производи 52 модела 737 месечно, већином 737 Макс, а у априлу намерава да тај број повећа на 57, пише “Њујорк тајмс”. 

Пише:
Пошаљите коментар
Индонезијска авиокомпанија отказује поруџбине 49 боинга "737 макс 8"

Индонезијска авиокомпанија отказује поруџбине 49 боинга "737 макс 8"

22.03.2019. 23:45 23:45
Боинг планира нови софтвер за 737 МАX

Боинг планира нови софтвер за 737 МАX

20.03.2019. 23:30 10:40
Забрана Боинга 737 у Србији све док траје наредба ЕАСА

Забрана Боинга 737 у Србији све док траје наредба ЕАСА

15.03.2019. 12:44 12:47