Ердоган:Нови истанбулски аеродром потпуно готов до 2028; На отварању и Вучић
ИСТАНБУЛ: Председник Турске Реџепа Тајипа Ердогана најавио је да ће нови истанбулски аеродром, који је данас отворен након прве фазе изградње, бити потпуно готов, са свим садржајима, до 2028. године.
"Овај аеродорм ће наставити да се шири у наредних 10 година и до 2028. биће готове све четири фазе пројекта и сви додатни саодржаји", рекао је Ердоган на свечаности отварања аеродрома, којој је међу угледним државницима из целог света присуство и председник Србије Александар Вучић, а у делегацији је била и потпредседница владе и министарка грађевинарства Зорана Михајловић.
Нови истанбулски аеродром је пројектован да буде највећи на свету и моћи ће да прими годишње 200 милиона путника.
Аеродром је отворен на Дан Републике Турске, која обележава 95. годишњицу.
"Данас славимо отварање једног од највећих аеродорма у свету, који почиње са радом, имамо угледне госте из целе Турске, али и света", казао је Ердоган.
Захвалио је и председнику Србије Вучићу на присуству том великом догађају за Турску.
Турска ће бити симбол просперитета с обзиром да је по привредном развоју међу 10 првих свеских економија и биће са својим пријатељима симбол мира у региону, поручио је Ердоган.
Он је у име Турске изјавио саучешће породичама жртва у авионској несрећи у Индонезији и целом индонежанском народу.
Ердоган је истакао да је Истанбул ''драгуљ'' између два мора и да ће са новим аеродромом постати важан регионални хаб и чвориште авио саобрахаја у том делу света.
"Ово је сјајан пројекат за нашу земљу, али и пример за друге пројекте у будућности. Ми нисмо изградили овако велики аеродорм само за нашу земљу већ и за цео свет", нагласио је председник Турске.
Истакао је да је нови истанбулски аеродром ''паметан'' аеродром који користи вештачку интелигенцију и има енергетски паметну зграду, која штеди енергије.
Како је рекао, аеродром Ататурк ће када нови истанбулски аеродорм буде потпуно оперативан бити затворен за редовне путничке летове,али ће остати аеродром и користиће се за друге потребе.
Додао је да је вредност пројекта око 10 милииијарди евра, као и да ће држава од те концесије имати приход, више од 30 милијарди евра заједно са наплаћеним таксама.
Председник парламента Турске Бинали Јилдирим је поздравио госте и пожелео им добродошлицу.
Нагласио је да завршена прва фаза изградње тог великог аеродрома који ће након четврте фазе бити највећи на свету.
"Сан је постао стваран", рекао је Јилдирим и нагласио да су у тај аеродром уграђене најновине технологије – стате оф the арт.
Јилдирим је, такође, изјавио саучешће породицама настрадалих у авионској несрећи у Индонезији.
За праћење тог догађаја је акредитовано чак 800 представника медија из целог света.
Истанбул је са својих око 15 милиона становника највећи европски и седми највећи град у свету.
Нови истанбулски аеродром (Истанбул Јени Хавалимани) је, поред ''Ататурка'' и ''Sabihе Гокчен'', трећи аеродром у том граду, а у пуном капацитету радиће од краја године.
Изграђен је на европској страни Истанбула, на 35 километара северно од града, и када буде потпуно завршен биће највећи аеродром у свету.
Радови су почели у јуну 2014. године и завршена је прва од четири фазе изградње.
Предвиђено је да аеродром након прве фазе може да прими 90 милиона путника.
Преостале фазе градње биће завршене до 2028. године када ће аеродром са шест одвојених писти капацитета 500 авиона моћи годишње да прими 200 милиона путника.
Имаће и 70.000 паркинг места.
Аеродром ће се простирати на површини од 7. 659 хектара што је око 76 квадратних километара и имаће шест узлетних и слетних писти и три пута ће бити већи од франкфуртског аеродрома.
Пројекат је реализован кроз концесиони модел изградња-управљање-пренос на 25 година и обезбедиће Влади Турске приход од 26 милијарди евра.
Аеродром је саградио конзорцијум састављен од пет извођача: Лимак, Колин, Ченгиз, Мапа и Калион.
Имаће укупно 1,5 милиона метара квадратних затвореног простора.
Нови истанбулски аеродорм ће имати и највећи светски трговински комплекс без царине. Продајни комплекс са 53.000 квадратних метара се састоји од шест делова, укључујући продавнице луксузних брендова.
Аеродром је унутра украшен у турском стилу и има контролни торањ у облику цвета лале.
Путници ће моћи да користе мобилне апликације и он лајн сервисе.
Сама зграда је енергетски ефикасна и има високотехнолошки систем обезбеђења.
Очекује се да ће до краја године око 2. 000 авиона летети до више од 350 дестинација, са око 250 превозника.
Прво путовање са новог аеродрома биће ка главном граду Турске Анкари 31. октобра и првим међународним летом за Северни Кипар наредног дана, док ће први лет за Баку у Азербејџану бити 8. новембра.
Нови аеродром је изграђен на раскрсници путева до Арнавуткои, Гоктурк и Цаталца, северно од центра Истанбула и измеду градова црноморског приморја Иеникои, Таиакадин и Акпинар.
У првој фазе је направљен главни терминал у згради на аеродорму од 1,3 милиона квадрата, за 90 милиона путника годишње.
Затим друга зграда са терминалом од 170. 000 квадрата, 88 ''фингера'' за пристајање авиона, једна гаража за 12. 000 возила, две засебне писте, осам паралелних стаза за приступ авиона, четири милиона квадрата за авионе и три техничка блока.
Такође, торањ контроле лета, ВИП салон, терминали за терет и општу авијацију и остале службе: болница, собе за молитву, конгресни центар, хотели...
У другој фази биће изграђена још једна писта и три паралелне стазе за приступ авиона.
У трећој фази зграда терминала од 500.000 квадрата капацитета за 30 милиона путника годишње.
Такође, још једна писта и једна стаза за приступ авиона и биће проширен простор за авионе.
У четвртој фази биће изграђен још један терминал од 340.000 квадрата, капацитета за 30 милиона путника годишње и још једна писта.
Аеродром ће укупно имати шест писти и 16 стаза за приступ авиона.
Аеродром Ататурк годишње прими 64 милиона путника, а Сабиха Гокчен на азијској страни Истанбула око 31 милион путника.
Аеродром Ататурк, који је једна од најпрометнијих у Европи, биће крајем године затворен за редовне путничке летове, када нови истанбулски аеродром буде у потпуности оперативан.