Студенти ФТН-а направили хибридно возило
Група студената новосадског Факултета техничких наука, после више од 300 сати напорног рада, пројектовала је и изградила возило на хибридни погон. Реч је о возилу које у себи има и класични, бензински мотор, али и електромотор. „Хермес”, како су га студенти назвали, прво је такво возило направљено у лабораторијама Департмана ФТН-а за механизацију и конструкционо машинство и ускоро ће први пут бити изведен на пробну вожњу.
Приликом планирања и извођења пројекта, тим студената је имао слободу самосталног рада, уз константну подршку наставника тог департмана кроз консултације и пружање одговора на питања, као и инжењера с вишегодишњим практичним искуством. Возило је настало као резултат сарадње између студената Департмана за механизацију и конструкционо машинство и наставника Катедре за моторе и возила, који су иницирали пројекат, с Катедром за енергетску електронику и претвараче Департмана за енергетику, електронику и телекомуникације.
Као добар пример интердисциплинарног приступа и сарадње међу студентима и запосленима у ФТН-у, помоћ у реализацији идеје пружили су и Департман за графичко инжењерство и дизајн и Департман за производно машинство.
Што се тиче самог возила, предњу осовину „Хермеса” покрећу два електромотора у точковима, а задњу бензински мотор возила „квад” с механичком трансмисијом. При пројектовању конструкције одабран је модуларни приступ да би наредне генерације студената – учесника на пројекту имале олакшан посао при каснијим модфикцијама и унапређивањима возила.
Како је објаснио један од професора који је помагао студентима у раду доц. др Борис Стојић, учешће на пројекту било је понуђено свим студентима с Механизације и конструкционог машинства, а посла се прихатило дванаесторо њих, да би у последњој фази остали Никола Иланковић, Срђан Савић, Жарко Јеловац и Стефан Јоцовић. Њихов подухват трајао је око годину.
"Рад на том пројекту омогућио ми је примену стечених знања из предмета које смо имали током студија и као практичан рад на свим системима које савремена возила поседују – каже Срђан Савић. – Тиме, пре свега, мислим на хибридни погон, који постоји и у нашем возилу, а који је већ сада свакодневна реалност."
Он је додао да он и његове колеге радом на „Хермесу” желе да подстакну будуће студенте да упишу студијски програм Механизација и конструкционо машинство јер ће им пружити „све оно што би желели да науче из области аутомобилске индустрије”. Заједно с колегом из тима, Николом Илаковићем, Срђан је захвалио Департману, али и Факултету, на поверењу које им је указано.
" Током реализације пројекта сусретали смо се с многим потешкоћама и коначно смо имали прилику да проблемима приђемо с инжењерског аспекта и тако их решимо – објашњава Никола. – Сјајно је што ће свако од нас моћи сутра да каже да је био део пројекта хибридног возила, од цртежа на папиру па до првих пређених километара."
Д. Ристић