Шта нам долази са Алибабом?
БЕОГРАД: Вест да водећа кинеска и светска компанија за онлајн трговину, Алибаба, долази у Србију, чини се, ставила је тачку на вишемесечне медијске спекулације о томе која је од земаља у региону најозбиљнији кандидат за привлачење те инвестиције.
Наиме, представници Алибабе су од почетка ове године били у интензивном походу по земљама региона - од Хрватске, преко Мађарске, Румуније до Бугарске, тражећи стратешког партнера, јер планирају изградњу великог дистрибутивног центра у овом делу Европе.
Државна секретарка Министарства трговине Татјана Матић изјавила је по повратку из Кине, где је разговарала са представницима компаније Алибаба, да је сада "сасвим известан њихов долазак у Србију" и да се за шест месеци могу очекивати први резултати тих преговора.
"Утврђено је да ћемо ући у преговоре. Формираћемо оперативне тимове који ће се бавити приоритетним темама. Три теме су договорене, две су предложене од Алибаба групе - онлајн туризам и електронско плаћање. Ми смо желели да разговарамо о отварању дистрибутивног центра и логистици", навела је Матић.
" Све зависи од нас, од брзине којом ћемо одређене предиспозиције искористити и због тога што смо за разлику од других земаља били проактивнији", каже Матић у разговор за Танјуг.
Она напомиње да је сигурна да ће Алибаба група доћи на наше тржиште и да је један од кључних аргумената у разоговору са Алибабом била чињеница да Кина у овом тренутку има пројекте вредене 6 милијарди долара у Србији.
То би по њеним речима за српску економију и туризам био значајан искорак.
Долазак Алибабе на наше тржиште кроз онлајн туризам али и алипеј апликацију би значио велики скок у броју кинескик туриста у Србији, јер велика препрека за све њих је то што се у Кини више од 85 одсто плаћања врши путем мобилног телефона.
"Када би имали апликацију као што је али пеј у Србији, они би више и трошили, с друге стране и ми се на тај начин отварамо као тржиште за друге кинеске компаније и не само кинеске, и за нека друга улагања која би била једноставнија", каже Матић.
На питање да ли је Алибаба сремана да разговара и о отварању дистрибутивног и логистичког центра за транспорт робе из њих, Матић каже да је заменик градоначелника Хангџоу, где је вођен разговор о доласку ове компаније у Србију, представио декларацију о сарадњи између Хангџоа и градова у Србији, у којој се наводи да је један од приоритета изградња логистичких центара у Србији.
Међутим, када је у питању дистрибуција и логистика, саговорница Танјуга каже да су логистика и дистрибуција занимљиви и другим кинеским компанијама, али да је то сложенији процес који ће захтевати дугорочнију сарадњу.
"За то је потребно много улагања у транспорт, пре свега у железницу Београд-Будимпешта, завршетак коридора...", наводи Матић и додаје "да постоје договори о директој линији између Хангџоа и града Ниша те се надам да ће Ниш о томе размислити".
Ова компанија тренутно има дистрибутивни центар у Франкфурту који покрива тржиште Европе.
Алибаба је светски гигант у сфери електронске трговине, у чијој је понуди више од 800 милиона производа, чији је број активних корисника у септембру ове године достигао 549 милиона (за 20 милиона више него у августу) и дневни промет од готово милијарду евра. Овај светски гигант послује у 200 земаља света.
У трећем кварталу 2017. како је пренео лондонски Фајненшел Тајмс, Алибаба је забележио раст оперативне добити од 83 одсто, на 2,5 милијарди долара, генерисан пре свега онлајн трговином, а резултат је снажно надмашио тржишна очекивања.
Стога је ова компанија, иначе листирана на берзи у САД, подигла пројекцију раста прихода за целу 2017. годину и очекује да ће они на годишњем нивоу бити већи од 49 до 53 одсто. Prеthodno је прогнозирала повећање од 45 до 49 процената.
Вредност акција Алибабе се ове године више него удвостручила, чиме је тржишна капитализација компаније достигла 477 милијарди долара, што значи да полако али сигурно сустиже светског лидера у онлајн трговању, "Амазон", чија је тржишна вредност половином новембра износила 546 милијарди долара.
Међутим, док се "Амазон" фокусира на проширење е-трговине на новим тржиштима, Алибаба широм света улаже у компаније чије пословање превазилази е-трговину.
Амерички "Форбс" је недавно објавио, поредећи ова два онлајн трговца, да Алибаба јесте платформа за е-трговину, али да, за разлику од "Амазона", она има сложен и огроман екосистем.
Наиме, поред директних сајтова за е-трговину, Алибаба је покренуо и систем "Али пеј", који корисницима омогућава плаћања преко сопствених платформи, као и портал "Ент фајненшел", који омогућава људима са идејама да пронађу финансијере.
Иза Алибаба групе стоји њен оснивач и сувласник, 53-годишњи бивши професор енглеског језика познат широкој јавности под именом Џек Ма, а чије је право име уствари Ма Јун. Рођен је у граду Хангџоу у врло сиромашној породици и одмалена се трудио да савлада енглески, па је бициклом возио стране туристе по граду. Тада је и добио надимак Џек, према подацима са портала Бизнис инсајдер.
Завршио је студије бизниса и педагошку академију, након чега је аплицирао за посао на 30 места, али су га сви одбили, чак и ланац брзе хране КФЦ, "јер није био довољно добар". Када је коначно запослио као професор енглеског језика на локалном факултету, имао је плату 12 долара месечно.
Заједно са 17 пријатеља је 1999. године прикупио 60.000 долара и основао компанију Алибаба за интернет-трговину, након што је само четири године раније први пут у САД-у видео шта је интернет. Данас је један од најбогатијих људи у Кини, Азији, али и у свету.
Познат је по гала прославама, на којима увек приреди неко изненађење, попут оног када је на обележавању 18-годишњице компаније имитирао Мајкла Џексона.