Пречица бизнис развија
КИКИНДА: Гранични прелаз Наково-Лунга који је на српско-румунској граници најближи Кикинди, након недавне посете српског премијера Александра Вучића Румунији и договора са премијером суседа из ЕУ,
требало би да се уз улагања у додатну инфраструктуру прекатегорише и буде отворен 24 сата.
Овај гранични прелаз према постигнутим договорима требао би да се оспособи за теретни саобраћај, што би донело уштеде привредницима и отворило могућност за интензивирање економске сарадње. За улагања у потребну инфраструктуру, према извршеним проценама, требало би обезбедити 2,2 милиона евра, а један од начина да се средства обезбеде јесте ИПА пројекат прекограничне сарадње са Румунијом.
Град Кикинда је конкурисао са овим пројектом за средства ЕУ из ИПА програма прекограничне сарадње Румунија - Србија. Потребе за улагања у потребну инфраструктуру и прекатегоризацију прелаза Накова-Лунга, поткрепљују и подаци о промету. Овај прелаз, који сада ради од 7 до 19 сати, далеко је прометнији од прелаза Врбица-Валкањ и Јаша Томић-Фењ, отворених у исто време пре две године. Од 8. новембра 2014. до краја октобра ове године на прелазу Наково-Лунга забележен је промет 257.569 путника, односно 52.599 путничких аутомобила.
Градоначелник Кикинде Павле Марков оцењује да би стални рад граничног прелаза Наково-Лунга значајно побољшао имиџ Кикинде и целокупног региона и створио предуслове за интензивнију економску сарадњу и развој. Марков наглашава да Кикинда сигурним корацима заузима место које јој припада, између осталог и привлачењем страних инвеститора, јер би прекатегоризацијом прелаза биле омогућене значајне уштеде привредницима с обе стране границе. Овом пречицом знатно се скраћује раздаљина у односу на коришћење других прелаза.
Обезбеђење услова за теретни саобраћај значило би пуно за привреднике, јер како указује генерални директор кикиндске Фабрике црепа и плочица „Тоза Марковић” Владимир Илић, за цреп из погона ове фирме Румунија је највеће извозно тржиште, па би краћа маршута за превоз донела годишње уштеду до 100.000 евра.
Стране компаније које послују у суседној Румунији, показују све већу заинтересованост за улагања у Кикинди, због економичнијег превоза и могућности да у овом делу Баната обезбеде неопходну радну снагу за своје погоне. Тако је италијанска компанија „Зопас” која је отворила погон у Кикинди, а већ дуже време има фабрику у оближњем Великом Семиклушу, итекако заинтересована за превоз робе камионима упола краћом деоницом, од садашње заобилазне маршуте преко Српске Црње.
Према речима члана Градског већа Кикинде за локални економски развој Саше Танацкова „Зопас” недељно на релацији од Великог Семиклуша до Кикинде и у супротном смеру шаље десетак камиона робе, или преко 500 камиона годишње, а ту су и потребе фирме „Емепи” и других приврендика из овог дела Баната.
М. Митровић