Запажен наступ српског дизајнера
“Арт директорс клаб” из Њујорка у својој галерији на Менхетну, у сарадњи са реномираним дизајнерима Мирком Илићем и Стивеном Хелером, отворио је изложбу позоришних плаката
под називом „Много буке око плаката“. Изложба је посвећена Вилијаму Шекспиру поводом 400 година од његове смрти.
Међу експонатима су и плакати српског дизајнера Јована Тарбука, креирани за представе Народног позоришта у Београду по Шекспировим драмама. На овај начин наш дизајнер стаје раме уз раме са врхунским уметницима као што су Милтон Глејзер, Пола Шер, Пол Дејвис, Питер Банков, Ден Рејзингер, Вијеслав Грегорцик, Томаш Богуславск и други, чији су радови такође уврштени у овај својеврсни омаж великом писцу.
- Лобања у руци, круна или крвави бодеж, симболи су Шекспирових комада већ 400 година. Вековима су изнова коришћени од стране позоришних уметника на безброј различитих начина. Након толико времена и изведби, изазов је креирати плакат за једну Шекспирову драму. Посебност Шекспирових комада је у томе што дозвољавају различита решења и супротне погледе на исту тему, што ми даје додатну инспирацију за идејно решење плаката. Изложба у Њујорку је управо доказ те тврдње. Уметници из целог света дали су различита виђења чувених Шекспирових комада. Учешће на изложби је за мене још једно у низу признања за мој рад, можда чак и најбитније, узимајући у обзир да сам се нашао у друштву тренутно најпризнатијих дизајнера из целог света - каже за „Дневник” Тарбук, чији су се плакати за комаде „Веселе жене виндзорске”, „Хенри Четврти„, “Хенри Четврти (први део)„ и „Јулија” нашли на Ист Риверу. Тарабук је први уметник плаката са сталним ангажманом у београдском Народном позоришту.
- Када су аутори у питању, моја прва инспирација био је Алфонс Муха и његова уметност покрета „Арт нуово”, која је пренета и на плакат, рађен за Чешку и Француску. Ту је наравно и Лотрек, који је и зачетник графичког дизајна. Они су ме увек инспирисали, иако сам се после пребацио на ту источну школу Пољске и Русије. Никада нисам волео једноставне, модерне плакате на које ставе две линије и сада је то нешто. Угледао сам се на ту стару источну школу, која је по мени непревазиђена за та класична дела - додаје Тарбук, који када је Шекспир у питању има израђен и календар.
Тарбукови, као и сви остали плакати коју учествују на изложби на Менхетну су објављени и у књизи „Представљајући Шекспира: 1100 плаката из целог света“.
“Арт директорс клаб” је прва глобална организација која слави креативност и награђује најбоље из света уметности и визуелних комуникација.
В. Ђуричић