KALEIDOSKOP KULTURE Marina Aranitović: Od velikog je značaja negovanje izvornih oblika savremene igre
Marina Aranitović pleše i istražuje pokret više od 20 godina, gradeći stil, koji se može okarakterisati kao višedimenzionalan, gde je polazna osnova „ground” (uzemljenje, centar).
Ona trenutno živi u Novom Sadu i radi kao pedagog i koreograf. Osnivač plesnog studija „Inspire”, kao i osnivač nove savremene plesne grupe „Movement exchange„, koja zajedničkim radom razmenjuje ideje i zajedno stvara i istražuje savremene načine kretanja, kroz zdrav način treninga, naglašavajući važnost brige o telu i umu. Njen projekat jedan je od odabranih na javnom konkursu Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture” i biće realizovan u okviru ovogodišnjeg Kaleidoskopa kulture.
Jačanje umetničke scene kroz doprinos vidljivosti umetnika iz cele Srbije, tema je i glavni cilj javnog konkursa za ovogodišnji Kaleidoskop kulture. Šta je to što je vas privuklo da se prijavite na ovaj konkurs?
- Odlučila sam se za prijavu na konkurs iz više razloga, prvo zbog sjajne saradnje sa koordinatorima prošlogodišnjeg programa, zbog odlične organizacije i medijske pokrivenosti događaja, kao i zbog šanse za izvođenjem pred ogromnom publikom koja redovno prati program Kaleidoskopa kulture, a koja je sve više zainteresovana za savremenu igru.
Ovo je drugi po redu konkurs Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture” koji je bio otvoren za umetničku scenu iz cele Srbije. Koliko je za umetnike i umetničku scenu bitna praksa javnih konkursa i koji je njihov značaj?
- Jako je važno, pogotovo za mlade i nove umetnike da imaju šansu da svoje radove, svoja dela, prikažu kroz javni nastup. Konkretno što se same savremene igre tiče, svaka scena oblikuje plesača kao umetnika i produbljuje njegov karakter, stil i pokret.
Šta, po vašem mišljenju, ovaj konkurs donosi mladima i da li je ovo prilika da se neafirmisani umetnici istaknu?
- Konkurs je odlična prilika za mlade i neafirmisane umetnike da svoje stvaralaštvo podele sa širom publikom, pogotovo zbog velike popularnosti samog događaja. Ovakvi događaji pružaju nadu budućim generacijama novosadske umetničke scene za šansu za učešće na drugim, često internacionalnim projektima, rezidencijama i drugim vidovima saradnje.
Koliko je zahtevno bilo ispuniti kriterijume prijave koje javni konkurs propisuje?
- Kriterijumi prijave nisu bili zahtevni, konkurs je bio jasno obrazložen i koordinatori programa su uvek spremni da daju više informacija i jasne odgovore na pitanja o samom načinu prijave.
Kako biste opisali vaš projekat koji je ovom prilikom odabran na javnom konkursu? Zbog čega je on značajan i koji su krajnji ciljevi vašeg projekta?
- Ne želim previše da otkrivam, reći ću samo da je u pitanju savremeni plesni performans sa osvrtom na uticaj istorijskih događaja na stvaralaštvo. Biće to jedan interesantan nastup, gde će publika imati priliku da kroz oči današnjice doživi pokret emocija i razuma, putujući kroz vreme. Iz perspektive osobe koja se bavi pokretom, od velikog je značaja negovanje izvornih oblika savremene igre, koji su oblikovali i stvorili današnju savremenu igru, koja svakim danom evoluira. Doživljaj vrednosti ogromnog nasleđa plesnih stilova i same istorije savremene igre, čiji delić ćete moći da vidite u ovom performansu, je ujedno i krajnji cilj ovog projekta.
Odabrani projekti biće realizovani u okviru šestog Kaleidoskopa kulture. Kako vi vidite koncept Kaleidoskopa kulture i koliko je za vas značajno da učestvujete u projektu koji je prepoznat i na evropskom nivou?
- Sam koncept je jako zabavno osmišljen, najviše mi se sviđa ideja po kojoj je cela jedna nedelja posvećena izvođačkoj umetnosti. Tada možemo uživati u fantastičnim, novim performansima naših izvođača. Prilika za učešće na ovakvom projektu je od velikog značaja, pogotovo zato što ne postoji mnogo ovakvih prilika za umetnike iz Srbije. Novi Sad kao Evropska prestonica kulture je prepoznao značaj koji bi jedan ovakav događaj imao za domaće stvaralaštvo.
S obzirom na to da se kao legat projekta „Novi Sad – Evropska prestonica kulture” održava već šestu godinu zaredom, kakvu promenu je Kaleidoskop kulture doneo na umetničkoj sceni?
- Kaleidoskop kulture je uveo značajne promene na umetničkoj sceni, pre svega koncept prostora Kulturnih stanica u kojima se uglavnom programi realizuju je sjajan. Stanice imaju veoma veliku funkcionalnu mogućnost i mogu da ugoste multimedijalne umetnike i realizuju najkomplikovanije ideje. Razlika između arhitekture i dizajna samih objekata samo doprinosi toj realizaciji. Još jedna jako bitna promena je da su događaji lako dostupni svima, da su sadržaji namenjen i deci i odrasloj publici. Višegodišnja realizacija Kaleidoskopa kulture je produbila kulturu odlaska i zainteresovanost za ovakvu vrstu događaja.
Programi u okviru Kaleidoskopa kulture realizovaće se u novosadskom Distriktu i u mreži kulturnih stanica. Kako vi gledate na ova dva prostorna legata projekta Novi Sad – Evropska prestonica kulture?
- Kao što sam rekla u prethodnom odgovoru, Kulturne stanice daju posebnu vrednost događajima i inspirišu umetnike na razne načine. Samim tim što su se očuvale stare konstrukcije objekata, kulturne stanice predstavljaju utočište ideja, nade i mogućnosti. Distrikt je uvek bio omiljeno mesto okupljanja novosadskih umetnika, pa je koncept novih prostora još više doprineo njegovoj popularizaciji.
Ko su po vama uzori na lokalnoj ali i na nacionalnoj umetničkoj sceni? Čiji rad je po vašem mišljenju vredan svake pažnje?
- Što se savremene igre tiče, na lokalnoj sceni bih mogla da izdvojim rad baleta Srpskog narodnog pozorišta, mlade Novosadske sekcije za igru CID Unesco, kao i fenomenalna dostignuća savremene plesne grupe „Inspire„. Njihovo zalaganje na produbljivanju savremenih načina kretanja na novosadskoj plesnoj sceni ne sme ostati nezapažen. Na nacionalnoj sceni bih izdvojila našeg međunarodno priznatog koreografa, Miloša Isailovića, koji kao revolucionar pokreta, svojim ostvarenjima konstantno inspiriše nove generacije mladih srpskih koreografa.
Koliko je važno u današnje vreme da umetnost približimo običnom čoveku i kako nam ona može pomoći da se izborimo sa izazovima sa kojima se suočavamo u ovom modernom dobu?
- Kada govorimo o približavanju umetnosti običnom čoveku, mislim da je novosadska publika posebno zainteresovana za domaće stvaralaštvo. Nove generacije publike najviše privlače inovacije i iznenađenja, interaktivni sadržaj i multimedijalna simbioza. Veoma sadržajan i lako dostupan program u „opuštenijim” mestima kulture, novosadskim Kulturnim stanicama, svake godine donosi sveže ideje, koje inspirišu i podstiču nove načine stvaranja i rasuđivanja i samim tim uključuju i „običnog” čoveka. Približavanje umetnosti „običnom” čoveku, odnosno diversifikacija i povećanje brojnosti publike, je jako bitno zbog samog ekonomskog aspekta, koji je najbitiniji za očuvanje domaćeg stvaralaštva. Pored toga, nama kao umetnicima, je jako važna promena, koja se desi u interakciji čula različitih publika sa našim delom. Spoznaja te promene, makar i minimalne, oblikuje um umetnika i utiče na njegov budući rad. Povećanje zainteresovanosti domaće publike je veoma težak zadatak, sa kojim se domaći umetnici susreću, s obzirom na moderno doba brzih sadržaja i lakoće dostupnosti informacija.
I. Japundža