IMATE STRAH OD LETENJA? Evo kako da proverite da li će NA VAŠEM LETU BITI TURBULENCIJE
Turbulencije su glavni izvor straha od letenja. Nastaju kao nagle i nepredvidive promene brzine i smera vazdušnih struja u atmosferi.
Savremeni avioni su konstruisani tako da za njih ona ne predstavlja veliku opasnost, međutim, osim nelagodnosti koju izaziva, može predstavljati opasnost za posadu i putnike. Najčešće nastaje unutar ili u blizini kumulonibusa kao i kada vazdušne struje naiđu na visoke planine i od njih se odbiju praveći talase u atmosferi.
Najopasnije turbulencije nastaju na potpuno čistom nebu daleko od oblaka i na velikim visinama na kojima lete komercijalni avioni. Teško ih je predvideti i otkriti jer nisu vidljive za avionske meteorološke radare. Posade aviona koje na njih naiđu obaveštavaju kontrolu letenja o njenom položaju i jačini a kontrola letenja zatim informiše druge letove koji prolaze u toj zoni. Tokom turbulencije, avioni mogu doživeti nagle promene visine, ali su one uprkost percepciji putnika relativno male. U većini slučajeva, avioni se pomere gore-dole za nekoliko metara što nazivamo blagom turbulencijom pa do 10 - 30m što klasifikujemo kao umerenu turbulenciju.
U izuzetno retkim slučajevima, promene visine mogu biti od 30 do 60m pa i više što nazivamo teškom ili jakom turbulencijom. Posle poletanja, signal za vezivanje pojaseva je uglavnom ugašen a piloti ga aktiviraju i tokom leta ukoliko očekuju ili su dobili informaciju od drugih aviona ili kontrole letenja da avion ulazi u zonu turbulencije. Preporuka aviokompanija je da putnici ostanu vezani tokom celog leta kako bi se smanjio rizik od povreda tokom iznenadnih turbulencija.
Kako proveriti potencijalne turbulencije
Kakvo će biti vreme i da li će biti turbulencije na vašem letu, možete saznati od 3 do 24h pre vašeg leta na sajtu turbli.com. Sajt pruža i jako veliki broj informacija i statističkih podataka o turbulenciji za određene regione, linije i aerodrome.
10 najturbulentnijih avionskih ruta u Evropi u 2023.
- Milano – Ženeva
- Milano – Cirih
- Ženeva – Cirih
- Marselj – Cirih
- Zgornji Brnik – Cirih
- Nica – Bazel
- Nica – Cirih
- Jerevan – Tbilisi
- Bazel – Venecija
- Frankfurt – Kazele Torineze
Naravno, treba napomenuti, da sve pilotske posade pre leta pripremaju i usklađuju rutu u skladu sa vremenskim uslovima. Dakle, imajte poverenja u pilote, avione, budite vezani sve vreme i uživajte u letu!
Aero Telegraf