ELEKTRIČNIM TROTINETIMA ZABRANJENO KRETANJE PO TROTOARIMA Novosađani, evo ko neće moći da ih vozi, KAZNE NEĆE BITI MALE
Na ulicama Novog Sada sve češće mogu da se vide ljudi gotovo svih generacija koji voze električne trotinete, a koji su danas popularni na svim meridijanima.
S druge strane, sve više je i onih koji nemaju simpatije prema ovom brzom dvotočkašu jer su tihi i mogu da budu opasni po druge učesnike u saobraćaju, a sami vozači neretko stradaju u saobraćajnim nezgodama, na pešačkim prelazima ili van njih.
Iako još uvek nema zvaničnih podataka o udesima u kojima su učesnici novosadski vozači električnih trotineta, takve saobraćajne nezgode trebalo bi da se smanje primenom novog zakona od 15. marta, a koji su doneti prošlog septembra.
Prema navodima Gradske uprave za saobraćaj i puteve, vozači će moći da upravljaju svojim vozilom u saobraćaju isključivo ukoliko je na njemu postavljena nalepnica koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja. Ako ne budu poštovali nove zakone, ljubitelji električnih trotineta mogu platiti kaznu i do 40.000 dinara.
– Na postavljenim nalepnicama moći će da se utvrde podaci o snazi elektromotora, konstruktivnoj brzini i masi praznog vozila – rekli su za „Dnevnik” iz Gradske uprave za saobraćaj i puteve. – Način izdavanja, vođenja evidencija, izgled i način postavljanja nalepnice propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove. Imajući u vidu ovu zakonsku odredbu može se pretpostaviti da će Agencija za bezbednost saobraćaja biti zadužena za ovu evidenciju.
Ukoliko vozači lakih električnih vozila ne budu imali nalepnicu na njihovom trotinetu ili ne nose zaštitnu kacigu, plaćaće kaznu 10.000 dinara. Prema novim zakonima, građani će platiti kaznu od 5.000 dinara ukoliko se budu kretali brže od 35 kilometara na čas na biciklističkoj stazi, dok na pešačko-biciklističkoj stazi moraju da se kreću sporije od 10 kilometara. Ukoliko dođe do prekršaja slede i penali od 3.000 dinara.
Električni trotinet neće smeti da voze osobe mlađe od 14 godina, u suprotnom sledi kazna od 10.000 dinara. Ista cena važiće za one koji ne nose svetloodobojni prsluk pri vožnji na kolovozu, kao i ukoliko budu prevozili druge osobe.
Takođe, vozači električnih trotineta moraće da se kreću desnom biciklističkom trakom u odnosu na smer kretanja saobraćaja, jer ukoliko to ne učine, sledi kazna od 20.000 do 40.000, kao i dobijanje šest kaznenih poena. S druge strane, ako se dva ili više vozača lakih električnih vozila ne budu kretali jedan za drugim, već paralelno, plaćaće penale u iznosu od 5.000 dinara.
Iznajmljivanjem lakih električnih vozila u Novom Sadu ranije su se bavili pojedini privatnici, a poslednja je u nizu kompanija „Twety scooter” iz Beograda, čiji se trotineti već nalaze na gradskim biciklističkim parkiralištima.
– Na raspolaganju je novih 100 trotineta, cena je kao i prošle godine, 15 dinara po minutu, s tim da će moći da se uplati od 500 do 5.000 dinara – rekli su iz preduzeća „Twety scooter”.
Pre šest meseci ova beogradska kompanija započela je sa iznajmljivanjem trotineta u Novom Sadu, ali su se na samom početku suočili sa krađom više od 50 odsto baterija iz trotineta. Ukradene su baterije sa 70 od ukupno 150 trotineta, a počinioci nikad nisu pronađeni.
Preostale kazne se odnose na ispuštanje upravljača iz ruku (5.000 dinara), pridržavanje za drugo vozilo (od 10.000 do 20.000), nošenje slušalica na oba uva (3.000), vožnju električnih trotineta na auto-putu i moto-putu (od 20.000 do 40.000 ili 30 dana zatvora), nenošenje prsluka u uslovima smanjene vidljivosti (3.000) i prelaženje preko kolovoza van biciklističke staze (3.000).
Iz Gradske uprave za saobraćaj i puteve ističu da u ovom trenutku ne postoji mogućnost iznajmljivanja preko JKP „Parking servis”, kao što je to slučaj sa biciklima u okviru sistema „NS bajk”.
A. Čegar