EVO KO DOBIJA DO ČAK 9.000 EVRA NA POKLON OD DRŽAVE Građani viču “NEPRAVDA” a evo I ZAŠTO
Za kupovinu električnih automobila novac više ne daje čak ni Norveška, koja je elektrifikaciju voznog parka godinama podsticala, opraštajući kupcima plaćanje PDV-a, poreza, drumarina, brodarina i mostarina, kao i parkiranje.
Išlo je do toga da su električne automobile smeli da voze na trakama rezervisanim za autobuse, a njihovi su vlasnici smeli da ih pune na račun zgrade.
Od podsticaja odustali u Belgiji, Danskoj, Finskoj...
Javni novac odabranim pojedincima za kupovinu skupe robe više ne žele da daju ni u Belgiji, Danskoj, Finskoj, Slovačkoj i Švedskoj. Međutim, Hrvatska će i dalje biti široke ruke, piše Jutarnji. Za svrhu nabavke energetski efikasnih vozila podeliće najviše novca ikada, čak 15 miliona evra.
Toliko je, naime, osigurao Fond za zaštitu okoline i energetsku efikasnost i već je pokrenuta procedura. Njome zastupnici određenih marki moraju da prijave modele koje će prodavati. Slediće javni poziv za građane koji će odlučiti za koji automobil žele podsticaj, a trgovci automobilima će onda poslati njihove podatke u Fond, koji će im uplatiti nepovratna sredstva.
Bespovratna sredstva do 9.000 evra
Građani mogu da očekuju bespovratna sredstva u iznosu do 40 posto vrednosti vozila, i to za lična električna i plug-in vozila, kao i za motocikle i skutere.
Što se tiče visine podsticaja, za električne automobile moći će da se dobije do 9000 evra, za plagin vozila do 5000 evra, a za motocikle i skutere do 2500 evra. Uz jedno ograničenje: vozila ne mogu biti, uključujući eventualni popust i PDV, skuplja od 50 hiljada evra.
Tako ćete, ako kupite električni automobil koji košta 20 hiljada evra, dobiti 40 posto natrag, dakle, 8 hiljada evra, što znači da će vas automobil koštati 12 hiljada evra. Ako kupite automobil koji košta 40 hiljada evra, neće vam se vratiti 40 posto, već tih maksimalnih 9 hiljada, što znači da je konačni ceh 31.000 evra.
I dalje smo uvereni kako celi ovaj sistem nije pošten, a još manje koristan za bilo koga, piše Jutarnji. Velikim finansijskim sredstvima - koja su akumulirana od samih građana - olakšavati nekim drugim građanima nabavku skupe robe u krajnjem je slučaju moralno upitno.
Superhikovskim principom uzimanja siromašnima da bi se davalo bogatima dolazimo do situacije da finansijski profitira vrlo mala grupa ljudi, koja ionako baš ne spaja kraj s krajem. Jer onaj ko odluči da kupi automobil vredan 50 hiljada evra verovatno nema posebne egzistencijalne probleme i jako se teško može opravdati da mu se daje javni novac.
Dugoročno loše i za trgovce
Podsticaji su možda kratkoročno sjajni za trgovce automobilima, ali dugoročno sigurno ne. Oni sada u strahu naručuju električne automobile, usrdno se nadajući da će se država odlučiti i krenuti s podsticajima jer kupci ih čekaju i nema šanse da bez njih kupe električni automobil.
A proizvod koji treba podsticaj da bi se prodavao, bolje da se i ne prodaje. Trgovci bi trebalo da nastoje da prodaju ekološka vozila cele godine, uveravajući kupce u prednost takvog koncepta, a ne da budu osuđeni na čekanje milosti države.
Kad bi se budžet od 15 miliona utrošio samo na električne automobile i kad bi svaki od njih dobio maksimalnih 9.000 evra, to bi bilo dovoljno za subvencionisanje 1.666 privilegovanih hrvatskih građana. Slika je to koju u ovoj zemlji gledamo već decenijama: uplaćuju svi, koriste retki, kažu u Jutarnjem.