OGRANIČENJE KRETANJA, NOVE PODELE U DRUŠTVU ILI SJAJAN PLAN ODRŽIVOG RAZVOJA Koncept PETNAESTOMINUTNIH GRADOVA osvaja svet, a o čemu se tu zapravo radi
O njima se sve više priča; jedni ih hvale, drugi kude, a da li uopšte znamo o čemu je reč?
Sve veći broj svetskih metropola razmatra implementaciju koncepta nazvanog 15-minute city (petnaestominutni grad), koji je pre osam godina predstavljen javnosti s ciljem da poboljša urbano iskustvo i podstakne učestvovanje zajednice u procesu planiranja.
Tako se, zajedno s Parizom, 15-minutni koncept grada razmatra u brojnim urbanim oblastima širom sveta, uključujući Buenos Ajres, Čengdu, Melburn, Šangaj, Hjuston i Edmonton...
Reč je o konceptu urbanističkog planiranja koji, kao što mu i ime govori, ima za cilj stvaranje zajednica u kojima ljudi mogu da pristupe ključnim sadržajima putujući ne više od 15 minuta biciklom ili peške.
Ideja je, kako navode na sajtu Gradnja.rs, da se podstakne razvoj gradova s više centara, mnoštvom kancelarija, prodavnica, restorana i zabavnim sadržajima organizovanim na lokalnom nivou, smanjujući tako potrebu za vožnjom. Ovakav plan realizuje se kroz političke i urbane intervencije.
Smanjenjem zavisnosti od motornih vozila i podsticanjem aktivnog načina putovanja, ostvario bi se cilj pomaganja u smanjenju emisije ugljenika, te bi vazduh bio manje zagađen, a zdravlje ljudi bi se poboljšalo.
Ko je smislio ovaj koncept?
Iako mnoge ideje koje su sadržane u konceptu 15-ominutnog grada postoje već duže vreme, koncept je zvanično kreirao francusko-kolumbijski urbanista Karlos Moreno, vanredni profesor na Univerzitetu Sorbona u Parizu od 2017. godine, a 2021. godine je dobio nagradu Obel za kreiranje ovog koncepta.
On je, nakon pet godina istraživanja, predstavio koncept Ville du quart d’heure (četvrt-satni grad), na konferenciji Ujedinjenih nacija o klimatskim promenama u Parizu 2015. godine.
Ograničavanje kretanja i segregacija društva - glas protiv ili teorija zavere?
Ovaj koncept napali su i neki koji veruju da je njegov cilj da oteža život onima koji žele da voze motorna vozila, pošto koncept uključuje podsticanje hodanja i vožnje biciklom, u poređenju sa vožnjom automobila.
Isto tako, postao je i osnova jedne teorije zavere u kojoj se tvrdi da 15-minutni gradovi čine deo šireg plana za ograničavanje kretanja ljudi.
Teoretičari zavere veruju da bi se ovaj predlog, između ostalog, mogao koristiti kako bi se ljudi sprečili da putuju više od 15 minuta od svojih domova.
Ova teorija je postala popularna u Velikoj Britaniji tokom prošle godine nakon plana Saveta grada Oksforda da ograniči putovanja na šest saobraćajnica u određeno doba dana, kako bi se smanjila gužva.
Na ovaj način, smatraju teoretičari, plan bi „zaključao stanovnike u jednu od šest zona“, a kako se procenjuje, oko 2.000 demonstranata je izašlo na ulice kako bi izrazilo svoje negodovanje protiv planova Saveta.
Ovu ideju je podržao čak i član britanskog parlamenta Nik Flečer, koji je rekao da će mere „oduzeti lične slobode“. Kasnije je u jednom intervju Flečer samog sebe demantovao.
A evo kako na sve to odgovara idejni tvorac ovog koncepta:
Kažu da će oko njihovih kuća biti radijus od 15 minuta i da će ljudi biti blokirani unutar ovog područja. Ali u stvarnosti, kada se ovo primeni, mi razvijamo policentričan grad s puno novih biciklističkih staza, novim pešačkim zonama, nudeći pritom mnoštvo različitih sadržaja našem gradu, rekao je Moreno.