Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Obratite pažnju na „PRIKRIVENA“ POSKUPLJENJA Evo kojim je proizvodima najviše SMANJENA GRAMAŽA i šta je REŠENJE

22.08.2023. 18:35 18:38
Piše:
Foto: Youtube Printscreen

Poskupljenje proizvoda nekada nije vidljivo na prvi pogled. Potrošači, naime, ne obrate uvek pažnju da je zapravo njihov omiljeni proizvod "smršao", a da je cena ostala ista. Praksa prikrivenog poskupljenja smanjenjem gramaže prehrambenih i proizvoda za higijenu globalno je prisutna.

Čak je dobila i svoj naziv "šrinkflacija", od engleske reči "shrink" koja znači skupljanje ili smanjenje.

Najuočljivija je kod čokolade koja je od pakovanja od 100 grama, na koje su godinama potrošači navikli, stigla do 90 ili 80 grama. Uz čokolade, "šrinkflacija" je najviše primetna kod supa iz kesice. Gramažu su prethodnih godina "izgubila" i pakovanja testenine, pirinča, smrznutog povrća, ali i sokovi.

U Asocijaciji potrošača Srbije kažu za Juronjuz Srbija da je "šrinkflacija" prevara potrošača, ali da ne predstavlja kršenje zakona.

Proizvođači mogu sami da određuju količinu proizvoda u pojedinačnom pakovanju i nemaju obavezu da gramaža bude 100 grama, kilogram ili litar.

Bitno je da tačnu gramažu ispišu na deklaraciji proizvoda. Promene starih mera proizvoda u Evropi posledica su direktive Evropske unije iz 2009. godine o ukidanju obaveze o standardnoj veličini pakovanja namirnica. Potrošači bi tako trebalo da obrate pažnju na deklaraciju gde mora da piše gramaža.

Predsednik Upravnog odbora Asocijacije potrošača Srbije Zoran Andrejić rekao je za Juronjuz Srbija da je "šrinkflacija" zahvatila i domaće i strane proizvode.


Koji proizvodi najbrže "mršave"

Andrejić je rekao da je "mršavljenje" proizvoda najizraženije bilo kod čokolade, ali i supa na čijim kesicama je pisalo da je sadržaj za četiri, a u stvari je bio za tri tanjira.

- Tu su i neki hemijski proizvodi za ličnu higijenu, na primer kod šampona. Ranije smo dobijali žalbe potrošača, ali tu ne možete da regujete. Potrošača samo možete da usmerite na drugi proizvod koji je ostao sa istom gramažom i cenom - rekao je Andrejić.

On ističe da je potrebno jačati "potrošačku svest", navodeći da je najjače "oružje" potrošača "bojkot".


On je naveo da je do sada najizreženija kod čokolade u supa, ali i kod proizvoda za ličnu higijenu, poput šampona. Tako, na primer, potrošači mogu da vide da je pakovanje kozmetičkog proizvoda 48 milimetara, a neto količina mleka 1.463 ili 968 mililitara.

- Šrinkflacija, odnosno smanjenje mase ili količine proizvoda u pakovanju, a da se ne menja cena, prisutna je u većini zemalja na svetu. To je jedna perfidna prevara potrošača koja nije protiv zakonskih propisa. Kod nas se dešava da imate potrošača koji ne gledaju deklaraciju kad je u pitanju njihova marka proizvoda. Protivzakonito je ako ne piše gramaža na deklaraciji - kaže Andrejić.

Juronjuz Srbija

Piše:
Pošaljite komentar
NOVO POSKUPLJENJE U NAJAVI Od septembra skače CENA OGREVA, a evo gde će i centralno GREJANJE više da košta

NOVO POSKUPLJENJE U NAJAVI Od septembra skače CENA OGREVA, a evo gde će i centralno GREJANJE više da košta

17.08.2023. 13:47 13:51