Sonja Leštar: Mladi kroz umetnost izražavaju stavove i podstiču kulturu sećanja
- Zajedno sa svojom pozorišnom trupom "Drž’- ne daj" još prilikom kandidature Novog Sada, koji je kasnije i dobio titulu Evropske prestonice kulture, napisali smo ideju projekta koji je prošao u programsku knjigu, a kasnije su usledili i drugi projekti.
Nakon završenih nekoliko zaista uspešnih omladinskih projekata, među kojima se značajno ističu EYE-net 1 i 2, u kojima sam učestvovala, a čiji je nosilac bila Novi Sad EPK logično je bilo da se prijavim i na ovaj konkurs jer je sama platforma EPK organizacije poput "Drž’- ne daj" i lokalne umetnike poput mene edukovala i osnaživala da pratimo i konkurišemo na raznim nivoima - ovako je priču o prijavi na drugi javni konkurs Fondacije "Novi Sad – Evropska prestonica kulture“, koji je bio otvoren za celu Srbiju, započela Sonja Leštar, čiji je projekat, tačnije predstava "Nekršteni dani", jedan od odabranih koji će biti realizovani u okviru ovogodišnjeg šestog Kaleidoskopa kulture.
Kaleidoskop kulture, koji je prema podacima nezavisnih istraživača sa Univerziteta u Novom Sadu najprepoznatljiviji i najposećeniji događaj Evropske prestonice kulture, održaće se šestu godinu zaredom, od 7. septembra do 15. oktobra u Novom Sadu. Umetnički koncept ovogodišnjeg Kaleidoskopa kulture "Neraskidive veze" predstavlja i tematski okvir programa, dok se vremenski opseg koji programi obuhvataju odnosi na umetnost i stvaralaštvo koji su nastali u poslednjih 100 godina Distrikta.
- Tema neraskidivih veza, 100 godina Kreativnog Distrikta je moje koleginice Svjetlanu Pilić Tomić, Draganu Milenković i mene ponukala da zajedno sa učenicima Gimnazije "Laza Kostić" započnemo istraživanje na temu Novosadske racije - kaže Sonja Leštar.
Ona objašnjava kako je predstava "Nekršteni dani" projekat koji uključuje srednjoškolce - učenike i učenice Gimnazije "Laza Kostić" iz Novog Sada i istražuje značajnu istorijsku temu - Novosadsku raciju iz 1944. godine.
- Ovaj važan događaj iz Drugog svetskog rata i njegove posledice inspirisali su mlade da kroz umetnost izraze svoje stavove i podstaknu kulturu sećanja. Kroz intenzivan proces istraživanja, srednjoškolci su proučavali istorijske izvore, razgovarali sa svedocima tog vremena i sagledavali različite perspektive. Cilj je da predstava "Nekršteni dani" prenese atmosferu tog perioda, istovremeno propagirajući važnost antifašizma i principa tolerancije. Ništa manje važan zadatak je da podstaknemo dijalog o prošlosti, povezivanje sa sopstvenim korenima i promovisanje vrednosti antifašizma u današnjem društvu. I, najvažnije - kroz umetnost i edukaciju, ovaj projekat ima zadatak da promeni perspektive, podigne svest i inspiriše mlade da se aktivno zalažu za bolje sutra - ističe Sonja.
Dugogodišnja praksa prijave na javne konkurse poslužila je Sonji Leštar kao vežba za pravilno ispunjavanje kriterijuma prijave koje ti javni konkursi podrazumevaju.
- Dobro se sećam da sam pre pet-šest godina gledala javne konkurse i pojma nisam imala kako da ih ispunim. Onda sam sa koleginicom Majom Grgić vrlo naivno prilazila konkursima na kojima nismo dobijale sredstva. Nije mi bilo jasno zašto. Proteklih pet-šest godina Fondacija "Novi Sad – Evropska prestonica kulture" je organizovala edukacije za pisanje javnih konkursa, a put me je naveo na neke divne ljude koji imaju iskustva koja nesebično dele i tek tada sam shvatila kompleksnost pristupa projektima. Ovo najpre govorim jer možda neko mlad misli da je nemoguće te formulare popuniti. Moguće je! Ispunjavanje kriterijuma konkursa nije bilo komplikovano s obzirom na to da smo imale ideju za koju smo prepoznale kao deo zadatih kriterijuma, a sam formular je prilično pojednostavljen - rekla je Sonja Leštar.
Javni konkursi najispravniji način za realizaciju ideja
Kroz ovaj javni konkurs podržani su projekti iz oblasti: scenske i izvođačke umetnosti, likovne umetnosti (svi medijumi), audio-vizuelnog stvaralaštva, digitalnog stvaralaštva i multimedija, književnosti i literature, mjuzikla, cirkusa, pantomime, ulične umetnosti i drugih. Sonja Leštar smatra da je najvažniji aspekt ovih konkursa podrška mladim i neafirmisanim umetnicima.
- Iz sopstvenog profesionalnog iskustva u pozorištu gde je otvorena audicija jedan od demokratičnih načina odabira učesnika, a svedok sam daje to vrlo retko, javni konkursi su najispravniji način za dolaženje do sredstava za realizaciju ideja. Smatram ga najvažnijim, ali istovremeno mi se čini da mnogi umetnici sa dobrim idejama iz nekog razloga ne apliciraju. Nadam se da će buyeti za kulturu da se povećavaju. Možda to promeni situaciju. Nadam se da će mladi, sa kojima mi radimo da se umreže sa drugim umetnicima ovom prilikom, i da na taj način naprave nove konekcije. Kroz EYE-net projekte to se nametnulo kao najdragocenije - rekla je Sonja Leštar.
Izabrani projekti upotpuniće bogat program šestog Kaleidoskopa kulture, koji će ove godine biti realizovan u Distriktu i mreži kulturnih stanica, kao najvažnijim prostornim legatima titule Evropske prestonice kulture.
- Ovaj multikulturni festival promoviše interdisciplinarnu saradnju i pruža priliku umetnicima različitih žanrova da se međusobno inspirišu i razmene iskustva. Integracijom različitih umetničkih disciplina objedinjuje muziku, pozorište, likovne umetnosti, književnost, film, multimediju i na taj način omogućava umetnicima da se izraze na nov, kreativan način, a publici pruža raznovrsne kulturne doživljaje. Svakako poboljšava vidljivost i prilike za lokalne umetnike da se istaknu na umetničkoj sceni - kaže Sonja.
Umetnost pripada običnom čoveku
Za procvat lokalne i nacionalne umetničke scene potrebna je i međusobna podrška između umetnika i umetničkih kolektiva.
- Što se lokala tiče prvo ko mi pada na pamet je kreativni umetnički kolektiv Led Art-Art klinika-Šok zadruga. Njihov nekonvencionalni načini istraživanja umetnosti, entuzijazam i način upotrebe umetnosti za društveni aktivizam je fantastičan - kaže Sonja Leštar i dodaje. - Što se nacionalne scene i pozorišta tiče sigurno je važno izdvojiti Ljubišu Ristića koji je jedan od najvažnijih evropskih reditelja. Ali on je bez konkurencije. Ovo su ljudi kojima se divim i od kojih učim. No, kada pričamo o onima čiji rad je vredan svake pažnje možda je još važnije spomenuti neke manje organizacije koje često igraju ključnu ulogu u očuvanju kulturnog nasleđa, negovanju umetnosti i podršci obrazovanju. Iako ne raspolažu resursima velikih institucija pažljivo kreiraju programe uz mnogo rada, strpljenja i entuzijazma. Tako u Novom Sadu imamo Teatar mladih Mišolovka, Akademiju zabave i umetnosti O&M, muzičko plesni teatar Iskrice, Centar za omladinski rad i mnoge druge.
Sonja Leštar ističe kako umetnost pripada „običnom“ čoveku.
- Neobični ljudi su na drugim mestima. Evo ugledajmo se na gore pomenute i mnoge druge pa podržimo umetnost onih koji je koriste u prave svrhe. Umetnost je oduvek imala mnoge uloge u društvu, od izražavanja individualnosti i emocija do oblikovanja identiteta, promovisanja društvenih promena i unapređenja ljudskog iskustva - zaključila je Sonja Leštar.
I. Japundža