INFLACIJA PADA, ali su CENE najvažnijih proizvoda I DALJE VISOKE
Inflacija se drži pod kontrolom, cene nekih proivoda su krenule i naniže, ali prostora za nova pojeftinjenja svakako ima.
Proizvođačke cene padaju mnogo više nego cene gotovih proizvoda, a najbolji primer za to su uljarice i žitarice, koje su baza za komplatnu prehrambenu industrija. Dok su cene žita i upola niže nego lane, svakome ko ode u radnju jasno je da ni izbliza toliko nije pojeftinio ni keks, ni pekarski proizvodi, ni meso, ni kobasice…
Imajući u vidu kupovnu moć građana i da se praktično u radnjama kupuje samo ono što se mora i samo onda kad se mora, promet u prodavnicama opada pa su trogovci, izgleda, počeli da snižavaju svoje marže, kako bi imali mušterije.
- Kad je reč o cenama proizvoda u radnjama, pre svega prehrambenoj robi, primetno je da su trgovci sada prinuđeni da koriguju svoje marže, odnosno da ih smanje jer su cene dostigle svoj maksimum i potrošači manje kupuju - kaže pravni savetnik u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Mladen Alfirović.
On ukazuje da je sadašnje stanje na domaćem tržištu posledica boljki koje nismo rešili, od inflacije koja je uvezena, ali i domaćih faktora.
- Sadašnje stanje na tržištu, odnosno visoke cene, kombinacija je uvezene inflacije i domaćih faktora, kojih ima više. Mnoge cene osnovnih namirnica mnogo su porasle i potrošači zaista kupuju samo najneophodnije. Kupovna moć građana je mala, kućni buyeti istanjeni i jednostavno se više ne može ići u pravcu rasta cena, već suprotno - kaže Alfirović.
Drugačija tržišta
Na našem tržištu pojedini proizvodi neretko su mnogo skuplji nego u nekim drugim zemljama, razvijenijim, bogatijim od Srbije. Po rečima Mladena Alfirovića, tržište Srbije je u odnosu na evropsko nedovoljno razvijeno i nekonkurentno, pa su zato i cene takve.
- Ne možemo se porediti s tržištem u, recimo, Nemačkoj, zemlji koja ima izuzetno veliko i razvijeno tržište i u kojoj se posluje pod drugačijim uslovima, te su i u nabavci cene povoljnije i marže niže - kaže Alfirović.
On ukazuje da su i trgovci suočeni s problemima koji su izazvani globalnom situacijom - da su mnogi morali da podižu kredite koji su vezani za euribor, da su kamate povećane i to poskupljuje njihovo poslovanje.
- Zbog rasta kamata trgovci moraju da vraćaju više novca za podignute kredite, pa su posezali za rešenjem koje im je bilo na raspolaganju - podizali su cene u trgovinama. Međutim, sada im preti opasnost da im zbog pada prometa bude ugorožena likvidnost pa su, kako ne bi doveli u pitanje svoj rad, počeli da se ponašaju drugačije. U mnogim radnjama roba se prodaje na akcijskim sniženjima, koja su i do 50 odsto, i očekujemo da će se i nastaviti, odnosno da će doći do smirivanja stanja na tržištu i vidnog pada cena - kaže Alfirović.
D. Mlađenović