I pored embarga EU na rusku naftu, domaće tržište dobro snabdeveno
Iako je danas stupio na snagu naftni embargo Evropske unije na rusku naftu koja stiže morskim putem, a samim tim i prekid dotoka ruske nafte naftovodom „Janaf” u Srbiju, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović smatra da se narednih dana ništa neće dogoditi jer su isporuke nafte do kraja godine već ugovorene.
- Danas se ništa neće dogoditi, a neće se dogoditi ni narednih dana jer se sirova nafta kupuje terminskim ugovorima i isporuke do kraja godine su već ugovorene, čak je i januar završen - rekao je Mićović.
On je ukazao da u tom smislu prekid dotoka ruske nafte naftovodom „Janaf” u Srbiju neće dovesti do problema, odnosno snabdevenje domaćeg naftnog tržišta neće biti ugroženo, a to pokazuju i cene sirove nafte jer je u petak barel koštao 89 dolara, a juče 86, što znači da su cene stabilne. Što se tiče zabrinutosti vozača da će gorivo na pumpama poskupeti, Mićović ističe da su već tri nedelje cene goriva na našim pumpama u padu.
- Rizici postoje, ali ne postoji ništa što bi sada neposredno ugrozilo snabdevenost i uticalo na povećanje cene goriva. Za sada je sve pod kontrolom - rekao je Mićović.
Evropska unija stavila je rampu na uvoz ruske nafte koja stiže morskim putem i ograničila njenu cenu na 60 dolara po barelu, a Rusija ne prihvata taj limit ni po cenu smanjenja proizvodnje. Iako je pet članica EU izuzeto od te sakcije, zabrana važi za Srbiju:
Po njegovim rečima, potencijalni rizik može biti 5. februar, kada stupa na snagu zabrana uvoza derivata nafte iz Rusije u EU.
- Tada će se pojaviti ozbiljan nedostatak dizela uz celoj Evropi i zato bi trebalo svi da se spremamo. Sirova nafta, mnogo lakše nego derivati, uspeva da promeni tokove i da dođe do Mediterana u dovoljnim količinama - istakao je Mićović.
Po njegovim rečima, Naftna industrija Srbije ne može u potpunosti da odgovori zahtevima tržišta i da je jako bitno da postoji komponenta uvoza.
- Jako je važno da sačuvamo uvoz jer ako se on prekine i ukoliko bi derivati završili na nekom drugom tržištu - neće biti tako jednostavno vratiti ih nazad. Zato je pri formiranju cene goriva veoma bitno da to bude na nivou koji pokriva troškove uvoza - objašnjava Mićović. On je istakao da je važno imati zalihe nafte, ne zbog toga da se prebrodi kriza već da se, ukoliko dođe do poremećaja, premosti ta situacija i obezbedi neki novi izvor snabdevanja. Iz države poručuju da su skladišta puna i da rezervi ima za dva meseca, a kada je reč o zalihama naftnih kompanija, Mićović kaže da su operativne zalihe formirane na nivou četiri dana prosečne potrošnje.
- Poremećaji su mogući i zbog toga je važno da zalihe nafte budu što veće i da se na taj način obezbedi više prostora i vremena da se prebrodi potencijalni poremećaj - ukazao je Mićović.
D. Mlađenović