Pravi umetnik mora biti zanimljiv
Sfera plesne umetnosti i svet koreografije i dalje su nedovoljno istraženi kod nas.
Kako je 2022. godina u znaku kulture, naši sugrađani imaju priliku da uživaju u raznim sadržajima koje nam pružaju umetnici sa svih meridijana. Zbog toga bi još više trebalo obratiti pažnju na stvaraoce iz našeg grada, koji su najviše i zaslužni za titulu Evropske prestonice kulture. Oni veoma dobro poznaju ovo podneblje, pa su samim tim i spremniji da promovišu prave vrednosti.
Jedan od njih je i koreograf Saša Krga, koji svoje višedecenijsko iskustvo prenosi budućim plesačima, a kao koordinator u novoosnovanoj Kulturnoj stanici “Barka”, vodi radionice i pomaže sugrađanima sa Klise i Slane Bare da dožive ovaj kraj kao novi centar dešavanja.
On je 11 godina bio baletski igrač u Srpskom narodnom pozorištu, gde je pored bavljenja koreografijom i kostimografijom uplovio i u glumačke vode i igrao višekarakterne uloge. Pod mentorstvom balerine Jelene Andrejev, otpočeo je svoju dugogodišnju karijeru tokom koje se susreo sa vrhunskim glumcima, rediteljima i scenaristima, od kojih je konstantno učio.
- Iako su počeci bili teški, uspeo sam da ostvarim snove – priseća se Krga. - Želeo sam da se usavršavam na svim poljima, pa sam završio studije u prestižnoj plesnoj školi “Moving academy for performing arts” (MAPA). Na sve moguće načine istraživao sam savremeno pozorište jer nisam želeo da ostanem ukalupljen u tadašnjem repertoaru. Posle toga pozivali su me da radim koreografije za dramu i samim tim konkretnije sam ušao u glumački svet.
Naš sagovornik kaže da je ponosan što se u međuvremenu oprobao i u višejezičkim projektima, pa je tako sarađivao sa poznatim rediteljem Janom Makanom, sa kojim je istraživao simbole, pokrete i razne tradicije, s namerom da pripadnici drugih nacionalnosti razumeju univerzalni jezik.
Kada je prestao da radi u Srpskom narodnom pozorištu, Krga je iskustvo sticao širom sveta, te je pored učešća na raznim projektima u Banjaluci Sarajevu, Mostaru i Budvi, obišao Nemačku, Italiju i Belgiju, kao i uvek egzotičnu Afriku.
Kako je naš sugrađanin i koreograf svestrana ličnost, radeći na predstavi “Povratak Kazanove” osmislio je antistres ples, prilagodljiv za sve glumce, od 19 do 85 godina, a sistem vežbi pomagao je i mladima i starima da budu spremni da izgrade likove srednjovekovnog karaktera.
- Najstariji su bili bolje fizički pripremljeni jer su znali da moraju da brinu o svom telu kako bi mogli duže da traju - pojašnjava Krga. - Mlađi su imali dosta problema s kičmom i teže su se prilagođavali, ali uspeo sam i njima da prenesem svoja iskustva. Moj je moto “pokrenite telo, pokrenućete um” i u skladu sa tim skrenuo sam pažnju ljudima da osveste svoje telo i da shvate zbog čega imaju određene zdravstvene probleme.
Iako je antistres ples nastao u pozorištu, sada je veoma tražen među svim generacijama. Od oktobra u KS “Barka” organizovaće se besplatni časovi za sve zainteresovane, a naš sagovornik kaže da su svi dobrodošli i namerava da ovaj program uopšte ne zaustavlja kako bi bio dostupan našim sugrađanima.
Potpuno nova Kulturna stanica “Barka” otvorena je 29. novembra prošle godine, kada je obeleženo 100 godina otkako je Slana Bara postala gradsko naselje. Pored kulturne stanice, u istoj zgradi (Čenejska 54) smešteni su i Mesna zajednica “Slana Bara” i ogranak Gradske biblioteke u Novom Sadu “Veljko Petrović”.
- Pre izgradnje ovog objekta, u ovom delu grada osnovali smo kutak za kulturu - navodi koordinator KS “Slana Bara” Saša Krga. - Napravljena je jedna kancelarija u kojoj smo pokušavali da animiramo mlade i da objasnimo šta ćemo raditi u novoj kulturnoj stanici. Želeo bih da ovo mesto postane centar za savremeni plesni i pozorišni izraz, kao i da u ovom prostoru napravimo mali kabare kafe.
Postoji mnogo mladih ljudi koji žele da postanu koreografi, ali Krga tvrdi da oni retko kad traže savete, ali on je spreman uvek da im pruži podršku.
- Svi oni su različiti, a savremeni ples se znatno menja iz godine u godinu - ističe naš sagovornik. - Prošle godine je kod nas pokrenut projekat za razvoj mladih koreografa, davali smo male savete, a oni su posle toga napravili minijaturne etide. Današnji umetnik mora sve vreme da radi, da zna kad da napravi pauzu, da promišlja... Ukoliko želite da radite ono što volite, budite uporni i morate biti sposobni da radite više poslova u isto vreme. Naročito je važno da budete zanimljivi publici jer je pažnja gledalaca drastično opala. Budite interesantni, privucite pažnju jer je svaki pokret ples, čak i kada mirujemo.
A. Čegar