Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Vajar i akademik Sava Halugin o svom stvaralaštvu

10.04.2022. 11:38 11:46
Piše:
Foto: M.Mitrović

Nastanak vajarskog dela je veoma uzvišen osećaj, a ideja za realizaciju vajarskog dela, verujem i za ostale umetnosti, osvajanje je novog prostora koji treba da se otelotvori u lični znak, prepoznatljivost i vajarski stav.

Pretvaranje ideje u skulptorsku radnju, koja u svom procesu ume da iznedri nove dosetke, metaforike i najkraće rečeno pobuđuje maštu stvaraoca, razgraničava se u više pravaca, kao intimističko vaganje, pulsiranje lične slobode, ostavljajući za sobom oblikovani trag kao sintetički sklop emocija. Ovo je u razgovoru za naš list istakao vajar i akademik Sava Halugin iz Subotice, povodom izložbe crteža “Obraćanja”, koja je otvorena u Kulturnoj zoni u zavičajnom mu Novom Kneževcu, kraj reke Tise.

- Sigurno da mi je, bez obzira na životnu pokretljivost, uvek u svesti zavičaj kao najsnažnija i najjača misao, a najviše se sećam događanja iz ranog detinjstva i mladosti. Za mene je Novi Kneževac neprolazna sredina i večita inspiracija, oseća se da poseduje potrebu za stvaralaštvom, za stvaralačkim iznenađenjima, za nečim što čini optimizam i što čini deo životne stvarnosti uz veliku širinu duha, da sve to potpomogne „organizmu koji se kreće“. Prohodnost vode prenosi svoju energiju na ljude i čini prohodnost svesti i misli ljudi, poput reke kraj koje svaki dan prolazimo i koju svaki dan viđamo. To donosi uvek nešto novo, a deluje akvarelno čisto i jasno, ali slojevito gledano i inspiracijom spojeno, čini svaki put drugačiji prizor, a ova izložba je novo punjenje stvaralačke energije i lakša prohodnost sa rekom Tisom - utisak je Halugina, naglasivši da je antejski vezan za Novi Kneževac. 


Od znamenitih ličnosti  do erotskog naboja

Skulptura iz stvaralačkog opusa Save Halugina, koji je na umetničkoj sceni prisutan pola veka, ima u javnom prostoru od Subotice, Novog Sada, Aranđelovca... pa do rodnog Novog Kneževca, gde su postavljene skulpture Tisinog cveta i začinske paprike. Mnošto je skulptura sa motivima iz zavičaja i likova znamenitih ličnosti poput spomenika Mihajla Pupina u Novom Sadu i Podlokanju na severu Banata, ali ima i radova koji pored svih osobenosti nose i dozu erotskog naboja, poput spomenika paprici u Novom Kneževcu.

- Erotski oblik u mojoj skulpturi je više jedan estetski eksperiment, odnosno, nadrealni plastični sadržaj. Takav sadržaj svojim oblikom i direktnim simbolom erosa provocira. Moji erotski znaci nose u sebi neprolaznost požude da se bića spajaju i formiraju u svojim oblicima, u svojoj genezi, kao novi izliv libida, kako na individualnom tako i na kolektivnom planu estetske svesti. Erotski znaci nisu inspirisani konkretnim erotskim bićem. U svojim inspiracijama daleko odlutam od konkretne figure, kao prizora, čak i od pejzaža, gde povratno delujem, u širem smislu, nadahnut prostorima između tla i plavetnila - kaže Halugin.


O svojim crtežima i skicama Halugin veli da su to zabeleške koje baš i nisu zabeleške, a jesu i nisu crteži, ali nisu ni slike jer ih radi na drugačiji način, nego pojašnjava da su to dokumenta koja beleži u svojoj svesti kao utisak svog stanja. 

- Normalno, ta stanja su različita, različite su i teme uz diskretan kolorit. U Novom Kneževcu sam zavoleo crtanje još od osnovne škole, uvek sam nešto crtao i otac kada bi video zvao me je da mu pomognem u poslu, tako da sam crtao i kad mi se nije crtalo, ali i uz veliku želju i da mu pomognem. Između ruralnog ambijenta i prostora, transponovao sam jedan takav prostor, čini mi se u prizor koji je samo „podstaknut“, ali sam otišao mnogo dalje od svega toga i samo fragmentarno može da se primeti izvorište mojih radova - pojašnjava Halugin.

Permanentnim beleženjam stanja i brzo nadolazećih ideja u vidu crteža i skica, Halugin širokim potezima gradi sliku, koristeći različita izražajna sredstva: grafitnu olovku, olovku u boji, tuš, akril, četke, sunđere... 

- Crtanjem dočaravam suštinu kao zapis, jer takve radnje mi daju mogućnost i pripreme za trodimenzionalno rešavanje, odnosno prohodnost ka obliku. Neki moji crteži se nisu realizovali u skulpture, nego su ostali kao dvodimenzionalne tvorevine, kao eksponati, ali ipak, crtež je u kontinuitetu sa futurističkim vajarskim delom. On nastaje u duhu materijala kao priprema pogodna za realizaciju u kamenu, bronzi ili kombinaciji različitog materijala. Moji crteži ponekad samo naslute ili nagoveste siluetu da bi time ostavili prostora za novu kreaciju, a posle selekcije dolazim na stvaranje plastične skice. Stvarajući već prvu skicu, trudim se da dosledno poštujem sopstveni stav o jednoj nerazuđenoj i nerazgraničenoj skulpturi. Koncept kojeg se držim sastoji se od stava da formu gradim na sistemu suprotstavljanja i kontrasta. Većim i punim masama konfrontiram detalje razigranijeg i dinamičnijeg karaktera - otkriva umetnik. 

Halugin dodaje da u procesu stvaranja skulpture intenzivno razmišlja o materijalu, o veličini oblika, o prostoru i ambijentu postavljanja. Najčešći materijal koji ga interesuje i privlači je bronza, jer je uveren da su njene prednosti i mogućnosti da se metal ispolji, produbljuje svetlosne efekte i omogućava jedan radikalniji kontrast, ali skulpture je radio i u kamenu, ređe u drvetu i pleksiglasu. 

- Poštovanje materijala je veoma važna osobina, jer izvedena skulptura mora potpuno odgovarati specifičnosti materijala, njegovom karakteru i pravim vrednostima da bi opravdala svoje postojanje i egzistenciju. Mislim da u bronzi najadekvatnije mogu da ostvarim vezu između materijala, sadržaja i forme. Sve skulpture koje odlivam u metalu, samostalno cizeliram i patiniram. Skulpturu koju sam predvideo za izvođenje u bronzi nikada definitivno ne dovršim u gipsu. Nakon livenja samostalno obrađujem bronzu, što mi omogućava da proniknem u karakter i vrednost tog materijala i tako pokušavam da „zategnem“ površinu. Bronza jeste klasičan i tradicionalan materijal, ali, ipak, ona je samo košulja koja zaodene delo. Suština je uvek prisutna u stvaralačkom činu i krčenju nepoznatog puta ka cilju - naglašava Halugin, napominjući da materijal ipak nije presudan za vrednovanje, već esencijalni dometi u istraživanjima neobjašnjivog. 

M. Mitrović 

Piše:
Pošaljite komentar