Šalter još uvek bliži od interneta, eUpravu koristi svega 14% građana
Iako je tri četvrtine građana upoznato s mogućnostima eUprave, svega 14 odsto administrativne poslove završava putem interneta, pokazalo je NALED-ovo istraživanje sprovedeno u okviru projekta uspostavljanja indeksa lokalne eUprave (LEI), koji podržava Evropska unija.
Primetno veće interesovanje iskazuje poslovni sektor – čak 45 odsto privrednika ističe da svoje obaveze radije obavlja onlajn.
- Istraživanje koje smo sproveli među građanima, privredom i lokalnim samoupravama ukazalo je na neujednačen razvoj digitalizacije na lokalu – kaže predsednik Saveza za eUpravu u NALED-u i generalni direktor OSA računarski inženjering Željko Tomić. - Iako većina smatra da država dovoljno ulaže u elektronske usluge, primetno je da se stanovnici ruralnih sredina teže odriču odlaska na šalter. Problem je nedovoljna informatička pismenost građana i javnih službenika, pogotovo među starijom populacijom. Gotovo 40 odsto građana nije imalo i nema nameru da koristi usluge na portalu eUprava i taj stav moramo da menjamo jer je jasno da elektronski servisi štede veliki novac i vreme i građanima i državnoj administraciji.
Rešenje za ove probleme NALED vidi u unapređenju kapaciteta lokalnih administracija da pružaju elektronske usluge i popularizaciji eUprave među građanima. NALED je dosad sproveo veliki broj obuka za lokalne službenike, vezano za izdavanje elektronskih građevinskih dozvola, unapređenje informacione bezbednosti, korišćenja eDostave, otvaranje naloga građanima na portalu eUprave, a u toku su intenzivne obuke za korišćenje novog sistema eFaktura.
Da bi bilo vidljivije gde je potrebna dodatna podrška, namera NALED-a je da uspostavi Indeks lokalne eUprave (LEI) za jedinice lokalne samouprave. Indeks će omogućiti da se na objektivan način meri koliko su gradovi i opštine uspešni u razvoju elektronskih usluga.
Građani su najzadovoljniji kvalitetom elektronskih usluga u vezi s kovid-19 (zakazivanje vakcinacije ili PCR testiranja, digitalni zeleni sertifikat), elektronskim plaćanjem taksa i naknada za usluge MUP-a i eDnevnikom. Sa druge strane, privreda najbolje ocenjuje Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja, ePoreze, Jedinstveno elektronsko sanduče i servise APR-a.
- Zahvaljujući LEI indeksu moći ćemo realnije da sagledamo izazove s kojima se lokalne samouprave susreću u procesu digitalizacije. Uz indeks, na zasebnom portalu će biti dostupna i interaktivna mapa, koja će u realnom vremenu prikazivati stepen razvijenosti elektronske uprave za svaku opštinu i grad ponaosob. Na ovaj način imaćemo uvid u listu lokalnih samouprava koje imaju najmanje vrednosti indeksa i u kojima je neophodno raditi na podizanju svesti i unapređenju raspoloživih kapaciteta. Verujemo i da ovakav indeks može da podstakne pozitivnu konkurenciju među njima da rade još bolje i više kako bi bili u vrhu - dodaje Tomić.
Predloženo rešenje pozitivno ocenjuju i predstavnici lokalnih administracija, pogotovo oni koji dolaze iz manje razvijenih mesta. Izuzev navedenih izazova, većina predstavnika gradova i opština zadovoljna je tempom kojim se digitalizacija odvija.
Z. Delić