Za pola godina poginulo 19 motociklista, 200 povređeno
Na putevima u Srbiji, tokom letnjih meseci, u saobraćajnim nesrećama učestvuje, a najčešće i izgubi život, veliki broj vozača dvotočkaša.
Poslednja u nizu saobraćajnih nesreća u kojim je jedan od učesnika vozač motocikla dogodila se preksinoć u Novom Sadu, na uglu Bulevara Evrope i Futoškog puta, kod hotela “Šeraton”.
Iz još neutvrđenih razloga sudarili su se automobil i motocikl, koji je zatm, prema nezvaničnim informacijama, proklizao i pokosio biciklistu.
Kako je za „Dnevnik“ potvrdio portparol Službe hitne medicinske pomoći dr Zoran Krulj, njihova ekipa je intervenisala u 19.25 časova i vozača motocikla starosti 28 godina, sa naizgled teškim povredama, prevezla u Urgentni centar, dok je biciklista starosti 17 godina prevežen na hirgiju Dečje bolnice u Novom Sadu.
I na deonici puta Konjevići – Preljina kod Čačka, na mostu na Čemernici, dogodila se saobraćajna nesreća u kojoj je, na svu sreću, motociklista prošao samo sa povredama. Do saobraćajne nesreće je došlo kada je vozač motora prilikom vožnje podleteo pod šleper.
Dva dana ranije, u nedelju u Futogu, oko 21.20, u Ulicai cara Lazara kod broja 202, sudarili su se automobil i moped. Prema nezvaničnim saznanjima, automobil je, najverovartnije, naleteo na moped, koji se zaustavio kod pešačkog prelaza. U ovoj nezgodi je povređen vozač dvotočkaša, koji je nakon ukazane pomoći na licu mesta, vozilom Hitne pomoći prevezen na odeljenje hirurgije Urgentnog centra Kliničkog centra Vojvodine. Kako je za “Dnevnik” potvrđeno u ovoj zdravstvenoj ustanovi, nakon hitne, blagovremene i kompletne dijagnostike, pacijent je stabilnog opšteg stanja otpušten na dalje kućno lečenje.
Samo par sati ranije, na državnom putu Paraćin - Zaječar kod sela Izvor, u stravičnoj saobraćajnoj nesreći koja se dogodila oko 13.40 časova stradao je vozač motocikla.
Još jedna nesreća sa smrtnim ihodom dogodila se u petak, kada je mladić vozeći motor udario u kamion u mestu Kladnica, na magistralnom putu Sjenica - Ivanjica. Prema nezvaničnim informacijama, do udesa je došlo u jednoj krivini kada je mladić izgubio kontrolu nad motorom i udario u kamion.
Ova sezona je počela lošom statistikom, a krivi su pođednako i motociklisti i vozači automobila.
Od početka godine do sredine juna, 19 motociklista je poginulo, dok je povređeno više od 200, a glavni uzroci su brzina, loša obuka i alkohol.
U gotovo polovini slučajeva do udesa je došlo zbog skretanja ili polukružnog okretanja. Takođe, nepoštovanje ograničenja brzine, odnosno vožnja neprilagođenom brzinom u odnosu na okolnosti u saobraćaju, u najvećem broju slučajeva doprineli su da dođe do saobraćajne nesreće.
Po istraživanjima, zbog povoljnijih uslova za vožnju, u julu mesecu strada najveći broj vozača dvotočkaša.
Vladimir Jeftić iz Asocijacije za bezbednost motociklista, gostujući nedavno na RTS-u je ukazao da vožnja 15 odsto motociklista može da se okarakteriše kao nasilnička.
U Asocijaciji kažu da je situacija u saobraćaju takva da ako vozite motocikl imate 60 puta veću mogućnost da stradate, nego da vozite automobil.
Veliki broj udesa posledica je činjenice da vozači često previde motocikliste ili ih jednostavno ne vide. Zato, kažu stručnjaci, treba imati što uočljiviju garderobu i zaštitnu opremu. Takođe, vozači automobila treba da budu posebno obazrivi, što, naravno, ne oslobađa vozače motocikala obaveze da preduzimaju određene preventivne mere.
Za čuvanje bezbednosti tokom vožnje najvažnija je koncentracija vozača, odgovarajuća oprema i poštovanje propisa, a pojedine greške koje se mere u sekundama mogu biti kobne. Određeni broj motociklista se ponaša nedolično, te tako odsutnost u vožnji može imati velike posledice po život ljudi. Najčešće su to brza provlačenja između vozila, što je jedan od najrizičnijih načina vožnje koji postoji.
U kategoriji motorizovanih dvotočkaša među nastradalima najzastupljenije su starosne grupe od 35 do 44 godina i od 25 do 34.
Statistika pokazuje da vozači skutera ili motora u Srbiji imaju 250 puta veću mogućnost za pogibiju nego da isto prevozno sredstvo voze u Evropskoj uniji jer je vozačka kultura u Srbiji daleko ispod standarda.
U Srbiji u toku godine u proseku pogine oko 50 motociklista, što je manji broj u odnosu na 2009. godinu, koja je označena kao „tamna godina”, u kojoj je broj poginulih motociklista bio čak oko 120.
Po statističkim podacima, u 2018. godini dogodilo se 489 saobraćajnih nezgoda s poginulima, a najranjiviji učesnici u saobraćaju su pešaci, biciklisti i motorizovani dvotočkaši i čine gotovo polovinu poginulih lica, odnosno 44 odsto.
U izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja 2019. godine navodi se da se u proseku, godišnje u Srbiji registruju 1.673 saobraćajne nezgode u kojima je jedan od učesnika bio motocikl ili moped. U tim nesrećama život izgubi oko 50 osoba, a njih 1.448 bude povređeno.
Visok stepen rizika stradanja motociklista i mopedista na putevima Srbije glavni je razlog realizacije projekta „Trening bezbedne vožnje za mopediste”. Reč je o projekatu koji Agencija za bezbednost saobraćaja organizuje u saradnji s lokalnim samoupravama u cilju povećanja bezbednosti u saobraćaju.
Vozači i putnici dvotočkaša su jedna od najranjivijih kategorija učesnika u saobraćaju u Republici, a sprovođenje stručne, teorijske i praktične edukacije i obuke u oblasti bezbednosti saobraćaja doprinosi značajnom smanjenju stradanja u saobraćajnim nezgodama s učešćem vozača motocikla i mopeda, odnosno ukupnog broj stradalih u saobraćajnim nezgodama.
D. Nikolić