Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Potrošači i dalje bez kolektivne zaštite

02.06.2021. 09:09 09:11
Piše:
Foto: Pixabay.com

Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) ocenjuje da potrošači u Srbiji i dalje ostaju bez efikasne kolektivne zaštite jer u Nacrtu izmena i dopuna Zakona o parničnom postupku nema ni reči o kolektivnoj tužbi.

U saopštenju NOPS-a se navodi da Ministarstvo pravde, ni nakon devet godina, nije u stanju da objasni ni definiše, pa samim tim ni da zaštiti kolektivna prava i interese potrošača.

„Ustavni sud je još 2012. godine odlučio da odredbe Zakona o parničnom postupku, kojima se definiše zaštita kolektivnog interesa građana putem kolektivne tužbe, nisu u skladu sa Ustavom, odnosno da je pojam kolektivnog interesa nedovoljno jasan”, kažu u NOPS-u.

Dodaju da su baš tih godina građani počeli da podnose masovne tužbe protiv banaka, a kako kolektivni interes i dalje nije pojašnjen, pojedinačna borba sa bankama, mobilnim operatorima, nesa-

vesnim trgovcima i proizvođačima traje sve ove godine.

Sve bi, ističu, moglo biti znatno jednostavnije, brže i efikasnije da je kolektivna tužba, kao moćno pravno sredstvo, dostupna građanima, odnosno licenciranim organizacijama koje bi, nakon što ispune zakonom propisane kriterijume, imale pravo njenog korišćenja.

Ovakav sistem kolektivne zaštite i obeštećenja funkcioniše decenijama u državama EU i to u situacijama gde potrošaču, kao pojedincu, nije isplativo da tuži proizvođača zbog pakovanja salame kojoj je istekao rok, ali zato u toj situaciji organizacija potrošača ima pravo i obavezu da tuži nesavesnog proizvodača ili trgovca koji je na tržište plasirao tone lošeg proizvoda i tako ugrozio zdravlje i bezbednost velikog broja ljudi.

Naveden je i primer mobilnog operatora čiji ugovor sadrži nepravičnu odredbu, a zbog koje su svi korisnici oštećeni.

Zbog svega ovoga NOPS izražava najoštrije neslaganje sa objavljenim tekstom Nacrta izmena i dopuna Zakona o parničnom postupku i zahteva da se u postupku izrade novog nacrta uvaže sugestije stručne javnosti iz oblasti zaštite potrošača, a koje se, pre svega, tiču kolektivne tužbe.

Ona, navode u NOPS-u, mora naći svoje mesto u ovom zakonu i pravnom sistemu.

D. Ml.

Piše:
Pošaljite komentar