Sekretar Nenad Ivanišević: Turizam dosta trpeo, prvi konkursi u martu
NOVI SAD: Krajem prošle godine, prilikom usvajanja budžeta Vojvodine za ovu godinu, opozicija u Skupštini Vojvodine kritikovala je Pokrajinsku vladu, smatrajući da je za Pokrajinski sekretarijat za privredu i turizam predvidela malu svotu, pogotovo u situaciji u kojoj su privreda i turizam zbog koronavirusa. Hoće li Sekretarijat imati dovoljno novca da pomogne tim granama, pitao je „Dnevnik” u intervjuu dr Nenada Ivaniševića, koji je na čelu Sekretarijata za privredu i turizam.
Budžet Sekretarijata je u odnosu na prethodni period uvećan bezmalo 66 odsto, što predstavlja značajan pomak prilikom kreiranja novih koncepata podsticajnih sredstava koja će, putem konkursa u 2021. godini, biti usmerena na ključne, strateške projekte budućih korisnika, među kojima će se ovoga puta u većem broju naći lokalne samouprave, a preko njih i lokalne turističke organizacije, inovativna, kreativna ekonomija, građevinska industrija, proizvodni i izvozni programi, domaća proizvodnja, kaže dr Ivanišević.
U šta će se konkretno ulagati?
Ulagaće se znatno više i u nove turističke, kapitalne projekte, a revitalizovaće se i pojedini projekti koji su u jednom trenutku stali, poput projekta „Najbolje iz Vojvodine”, koji garantuje kvalitet proizvoda uz oznaku geografskog porekla.
Osim toga, Sekretarijat ima nameru da u delokrug svoga rada, gde resursi i nadležnosti to dopuštaju, značajnije uključi i akademsku zajednicu i Univerzitet i na taj način kreira sponu između nauke i privrede, pri čemu će se naučna zajednica podstaći na to da formira sopstvene programe namenjene prevashodno privredi i njenim potrebama i potrebama njenih grana, poput turizma, kao i tržišta rada.
Činjenica je da je novca uvek malo za sve ono što želite da postignete, a da svima na samom kraju, kao ishod, bude dobro. Ipak, gledajući s aspekta svote koja je dostupna Sekretarijatu, tačnije oko 400 miliona za privredu i turizam i oko 40 miliona za oblast zapošljavanja, povećanje može predstavljati zaista veliku razliku u odnosu na prethodni period.
Koji su prioriteti Sekretarijata?
Među prioritetima, na samom početku mandata, bilo je neophodno uspostaviti i učvrstiti mrežu socijalnih partnera, s Pokrajinskim socijalno-ekonomskim savetom, sindikatima, Turističkom organizacijom Vojvodine, Razvojnom agencijom Vojvodine, Razvojnim i Garancijskim fondom AP Vojvodine, kao i Fondom „Evropski poslovi”, s kojima planiramo da udružimo sredstva i kapacitete da bismo što bolje i efikasnije pomogli privredi, u skladu sa zakonom i našim nadležnostima.
Svi navedeni socijalni partneri Pokrajinske vlade i Sekretarijata su neizostavan deo prilikom kreiranja podsticajnih mera namenjenih privredi, turizmu i zapošljavanju, jer postoji spona među našim programskim strukturama koja se može nadgraditi i učiniti vidljivijom, transparentnijom i, nadasve, dostupnijom široj javnosti i zainteresovanim učesnicima budućih konkursa.
Osim toga, Sekretarijat želi da se aktivnije uključi u trendove upotrebe digitalnih tehnologija, ili, popularno rečeno ,,digitalizacije”, ali na praktičnim primerima, što će značiti bolju dvosmernu komunikaciju s privredom, ali i građanima.
Kako biste ocenili prošlu godinu? Obilazite opštine, razgovarate s predstavnicima lokalnih samouprava o planovima, kakvi su vam utisci?
Čitavu godinu karakteriše svakako pandemija koronavirusa, a to je ono što se ni na koji način nije moglo predvideti početkom godine. Stoga će upravo svi pokazatelji i parametri biti uslovljeni aktuelnom situacijom. U turizmu je osetan pad broja noćenja stranih turista, koji su generisali značajan finansijski priliv.
S druge strane, uspeli smo da razvijemo domaće destinacije, tako da je, i pored gubitka značajnog dela prihoda, turizam ipak na neki način prihodovao od domaćih turista. Ljudi su putovali po svojoj zemlji, otkrivajući neka mesta koja im do sada nisu bila poznata ili su o njima čitali samo na internetu ili u časopisima.
U najvećem problemu su gradski hoteli jer su izostala veća okupljanja, veće manifestacije, ali i kongresi, kao jedan od važnih elemenata turizma u Vojvodini, posebno u gradu poput Novog Sada. Ideja je da upravo lokalne turističke organizacije budu nosioci turizma na lokalu, a u saradnji s krovnom Turističkom organizacijom Vojvodine i resornim sekretarijatom ulažu u lokalni, mikrodestinacijski turizam, koji će, kao sastavni deo mreže lokalnih turističkih organizacija u Vojvodini, predstavljati ozbiljan mehanizam za privlačenje stranih turista, ali i domaćih.
Kada će Sekretarijat raspisati prvi konkurs za ovu godinu i za koju namenu?
Prvi konkursi će biti raspisani već početkom marta, ali će svakako njihovoj objavi prethoditi i najave putem saopštenja za javnost, putem internet prezentacije Sekretarijata, društvenih mreža i na info-danima koje ćemo sprovoditi zajedno s jedinicama lokalne samouprave u AP Vojvodini, uživo, ili pak putem onlajn konferencija.
Pokrajinski sekretarijat će, u saradnji s „Telekomom Srbija” za AP Vojvodinu, otvoriti i besplatnu telefonsku liniju za sve zainteresovane koji žele da konkurišu, da bi se, poptuno besplatno, jednim pozivom, informisali o svemu u vezi s konkursima Sekretarijata.
Govoreći o problemima u privredi zbog kovida 19, Ivanišević ističe zavisnost sa svetskom privredom i globalnim tržištem.
Moram da napomenem da je odgovor države bio veoma značajan i, u neku ruku, sačuvao je i održao privredni život. Sve što se protekle godine dešavalo na svetskoj sceni, a potom i na domaćoj, otvorilo je mnogo problema, izazova, koje je potrebno prevazići odgovarajućim institucionalnim odgovorom, putem finansijskih mera, ali i onih logističkih, koordinacionih mera, koje se odnose i na usmeravanje privrede na nove, redovne tokove koji joj mogu pomoći da opet punom težinom stane na svoje noge. Razgovaramo s predstavnicima privrede i turizma, sa svim relevantnim institucijama i organizacijama, osluškujemo šta se na terenu dešava i šta su realne potrebe da bismo iznašli pravi odgovor, koji će zaista biti od pomoći.
Broj će biti istaknut na sajtu Sekretarijata i svim njegovim stranicama i profilima na društvenim mrežama. To je jedna od novena, na koju smo veoma ponosni. Može mnogo značiti preduzetnicima, posebno onima koji žele da pokrenu sopstveni posao. Stremićemo ka tome da turističku ponudu obogatimo inovativnim sadržajima, što do sada nije bilo prisutno u Vojvodini. Postojeće proizvode je samim tim neophodno inovirati, a njihov plasman obogatiti i digitalnim marketingom, koji dosadašnju reklamu putem letaka, flajera i slično, baca u zaborav.
Turizam je grana koja je najviše oslonjena na internet i digitalne tehnologije i njen oporavak će u velikoj meri zavisiti upravo od sposobnosti subjekata da ih i iskoriste. Nemoguće je zamisliti modernog gosta bez dobrog nastupa na „TripAdvisoru”, dobrih ocena na „Boookingu”, kvalitetnog sadržaja na društvenim mrežama i dobrih pozicija na pretraživačima.
Eržebet Marjanov